>> خواص خوراکیها >> خواص سایر خوراکیها >> خواص شکلات سیاه

خواص شکلات سیاه

خواص شکلات سیاه


علاوه بر بستنی و مخصوصا بستنی هزار مزه که به وسیله ی دستگاه بستنی ساز  ، دستگاه بستنی ساز رولی تک سینی ، دستگاه بستنی ساز تک سینی با تاپینگ ، دستگاه بستنی ساز دو سینی با تاپینگتهیه میشود خوراکی های پر طرفدار دیگری نیز وجود دارند که این خوراکی ها طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. یکی از این خوراکی های پر طرفدار شکلات ها هستند که البته ناگفته نماند از بهترین و مرغوب ترین شکلات های معروف جهان در تهیه بستنی های رولی هم استفاده میشود مانند شکلات اسنیکرز Snickers ، شکلات نوتلا ،    شکلات twix  ، شکلات dupio ، شکلات bueno ، شکلات lion   که شما میتوانید با تهیه بستنی رولی یک تیر و دو هدف ر ا نشانه بگیرد یعنی هم از خوردن بستنی رولی خود لذت ببرید و هم زمان از خواص بینهایت بستنی و شکلات بهره مند شوید . در این مقاله سعی میکنیم در مورد شکلات توضیحاتی ارائه کنیم تا شما عزیران را با خواص بینظیر شکلات و مخصوصا شکلات سیاه آشنا سازیم امید است مورد استفاده شما سروران عزیز قرار گیرد.


فواید شكلات سياه و خاصیت های شكلات سياه

شکلات علاوه بر لذت بخش بودن فوق العاده اش، خواص تغذیه ای هم دارد. خصوصاً شکلات سیاه.

 شکلات سیاه، مملو از کاکائو است ، نه تنها خوشمزه است بلکه به شش دلیل برای سلامتی مفید است شکلات سرشار از مواد معدنی می باشد.گنجینه ای غنی از فواید است ! گاز گرفتن حتی یک تکه ی کوچک شکلات سیاه پر از مواد معدنی مانند منیزیم ، فسفر و همینطور پتاسیم ، آهن، زینک و ویتامین های دیگر از جمله گروه B می باشد.

همراه با یک رژیم غذایی متنوع، شکلات یک رژیم غذایی متعادل را ترویج می دهد. در انتخاب خود توجه کنید: یک شکلات سیاه واقعی را انتخاب کنید و بیسکویئت های کاکائویی و دیگر دسرهای خیلی شیرین را فراموش کنید زیرا ارزش غذایی ندارند.

مصرف شکلات سیاه

در مصرف شکلات، سلیقۀ فرانسوی ها متفاوت از مردم بقیۀ کشورهاست چرا که 30% از شکلات مصرفی فرانسوی ها، شکلات سیاه است، در حالی که مصرف این نوع شکلات در سایر کشورها تنها 5% است.

علاوه بر علاقه به مصرف شکلات سیاه، شکلات ورقه ای چهارمین خوراکی عمده در بازار مواد غذایی فرانسه محسوب می شود. مصرف متوسط روزانه، فقط در مورد شکلات ورقه ای، برای کودکان 5/3 گرم و برای بزرگسالان 6/5 گرم است.

 شکلات سیاه از خمیر کاکائو، کرۀ کاکائو، شکر و عموماً لسیتین ( که قابل جایگزینی با کره کاکائو است) تهیه می شود.

ارزش غذایی شکلات سیاه

می توان با مطالعۀ درشت مغذی های تشکیل دهندۀ شکلات و مقدارشان در چارچوب تغذیۀ روزانه، محتوای شکلات و نقشی را که می تواند در عملکرد بدن ما بازی کند، مشخص کرد.

 

شکلات سیاه در شیرینی یا جویدنی با 40% کاکائو

در هر 100 گرم:

انرژی (به کیلوکالری)
498
پروتئین (به گرم)
6.4
لیپیدها (به گرم)
30.4
کربوهیدرات ها (به گرم)
49.6
فیبر (به گرم)    7.5
آب (به گرم)    0.5
ریز مغذی ها (به گرم)    5.6

شکلات سیاه با 70% کاکائو

در هر 100 گرم:

انرژی (به کیلوکالری)
545
پروتئین (به گرم)
8.1
لیپیدها (به گرم)
42.3
کربوهیدرات ها (به گرم)
33
فیبر (به گرم)    10.9
آب (به گرم)    0.6
ریز مغذی ها (به گرم)    5.1

 

پروتئین شکلات در خمیر کاکائو یافت می شود، با این که مقدارش بسیار ناچیز است، در تأمین سهم پروتئین روزانه نقش دارد.

لیپیدها در ماده چرب شکلات وجود دارند. آنها از کرۀ کاکائو که در خمیر کاکائو وجود دارد، حاصل شده اند. کیفیت لیپیدها و ترکیب اسیدهای چربشان بسته به درصد کاکائو و وجود داشتن یا وجود نداشتن شیر متفاوت است. کلسترول که در چربی های حیوانی به مقدار فراوانی وجود دارد، در کرۀ کاکائو میزانش بسیار اندک است.

 

در شکلات سیاه، مقدار چربی بسیار کمتر است زیرا شیر ندارد. در بین دیگر چربی های شکلات، فیتُسترول یافت می شود که در کاهش میزان کلسترول خون نقش دارد.

کربوهیدرات های شکلات سیاه ناشی از شکر اضافه شده به آن است (شکلات سیاه با 70% کاکائو، حاوی 30% شکر است) و در خمیر کاکائو نیز اندکی شکر وجود دارد.

غالباً انواع شکلات میزان قند اندکی دارند، اما در شکلات سیاه این میزان بازهم کمتر است.

ضمناً، شکلات ها تعادل دیابت را برهم نمی زند. اگر به میزان منطقی مصرف شود، می تواند با اندازۀ شکر مجازش احساس لذت از شیرینی را بعد از غذا به افراد دیابتی بدهد.

فیبر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها....

شکلات سیاه که حاوی خمیر کاکائوست، از نظر وجود مواد مغذی نیز غنی است، از جمله: پلی فنول، منیزیم (206 میلی گرم/100 گرم)، فیبر (11 گرم/100 گرم)، فنیلتیلامین...

ضمناً شکلات سیاه سرشار از فیبر است زیرا در هر 100 گرمش به طور متوسط 5/7 تا 11 گرم فیبر وجود دارد، بر خلاف شکلات شیری که این مقدار 1/2 و شکلات سفید که 0.4 گرم است. خوب است بدانیم که میزان توصیه شدۀ فیبرها، 30 تا 35 گرم در روز است.

مواد معدنی

میزیم در عملکرد خوب سیستم های عصبی و انقباض ماهیچه ها مشارکت دارد. شکلات سیاه با 70% کاکائو سرشار از منیزیم است چرا که در 100 گرم شکلات سیاه 206 میلی گرم منیزیم وجود دارد و این میزان حداقل 30% از میزان توصیه شدۀ مواد مغذی را در برمی گیرد.

مقدار بیش از اندازۀ نمک باعث افزایش فشار خون می شود، بنابراین مصرفش را باید به 6 گرم در روز محدود کرد. مقدار نمک موجود درشکلات ها ناچیز است زیرا در 20 گرم شکلات با 70% کاکائو، 6/3 میلی گرم سدیم و در همین میزان شکلات با 40% کاکائو، به 6/8 گرم می رسد.

 

مس در ساختار هموگلوبین و سیستم ایمنی و ضد عفونی دخالت دارد و نقش یک آنتی اکسیدان را بازی می کند. مقدار قابل توجهی مس در شکلات سیاه با 70% کاکائو وجود دارد، در 20 گرم از این شکلات، 14% از میزان توصیه شدۀ سدیم برای بدن، تأمین می شود.

شکلات سرشار از پتاسیم هم هست، پتاسیم هم در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا و حملات مغزی عروقی و هم پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارد.

خواص شکلات سیاه تمام نشدنی است! شکلات سیاه با 70% کاکائو حاوی آهن، روی و سلنیوم است و در سهم غذایی توصیه شده مشارکت دارد اما ریزمغذی های نام برده شده مقدار تقریباً کمتری دارند.

آنتی اکسیدان ها

بنابراین از دیدگاه تغذیه ای، شکلات قابل توجه است، خصوصاً اگر حاوی خمیر کاکائو هم باشد زیرا در خمیر کاکائو مقدار زیادی پلی فنول وجود دارد؛ ضمناً از قدرت آنتی اکسیدانی بالایی هم برخوردار است.

شکلات سیاه حاوی تانین هم هست، تانین جزئی از پلی فنول ها خصوصاً فلاون است. آنها مولکول هایی هستند که اثر آنتی اکسیدانی دارند: آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مقابله می کنند، رادیکال های آزادی که به بافت ها آسیب می زنند و در نتیجه باعث عوارض قلبی می شوند. شکلات سیاه با تأمین 13 تا 20 درصدی سهم روزانۀ پلی فنول، محافظت از سیستم قلب عروقی را تضمین می کند.

فواید شکلات سیاه در زمینۀ روانی هم شناخته شده است، این خوراکی استثنایی که تمام شور و هیجانات را برمی انگیزد، به خاطر آثار مثبتش بر سلامتی حسابی معرف شده!





تعداد بازدید از این مطلب: 330


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* گیاه جعفری * اس ام اس عاشقانه (2) * چطور از زخم محل جراحی مراقبت کنیم؟ * جراحی زیبایی بینی و هر آنچه باید بدانیم * اختلال پیش فعالی همراه با کمبود توجه * خواص شاهدانه * بوستان بانوان نرگس * طرز تهیه ی دلمه ی بادمجان * مورد داشتیم که ... * اشعار سیمین بهبهانی(1) * سخنان شیهد مطهری * اس ام اس عید سعید فطر * چای سبز * سخنان زیبا و آموزنده از بزگان جهان * سس شکلات هرشیز * چگونه قلب همسرتان را تصاحب کنید؟ * تست سنجش عاطفه مخصوص شما منوی هیجانات * خواص انبه * شربت ‌های سنتی مناسب برای روزهای گرم * خواص هل؛ دانه معطر * خواص خرمالو * طرز تهیه پیتزا سیسیلی * خواص بادام زميني * طرز تهیه بیفتک پلو * ۱۵درمان خانگی برای آفتاب سوختگی * اکلیل کوهی یا رز ماری * چگونه دوستی را به ازدواج تبدیل کنیم؟ * جوانان و محبت اهل بیت (ع) * پنج نکته که باید درباره اپلیکیشن PHOTOS در آیفون بدانید * خواص درمانی به لیمو * کسانی که زیاد آرایش میکنند چه ویژگی شخصیتی دارند؟ * دسر ماست و لبو * خواص میوه خربزه یا بطیخ * دستور تهیه نازخاتون از غذاهای محلی ایران * چه چیزی باعث میگرن می شود؟ * ریواس * بشارت سليمان نبى به پيامبر اسلام‏ * باغ پرندگان * سری جدید جوک و اس ام اس های خنده دار اسفند 93 * جملات زیبا و آموزنده از بزرگان جهان(1) * چربی خون و راه های کاهش * سدر و تاثیر آن بر پوست و مو * طرز تهیه سالاد مرغ و نخود * کشف شب‌پره‌­ای 100 میلیون ساله * پاک کردن جای انگشت از روی ظروف استیل * نکات بسیار جالب برای گرفتن عکس با موبایل * سرپيچى از اهل بيت عليهم السلام‏ * طرز تهیه باقلوای یزدی با خمیر یوفکا * عشق, صبر و گذشت * ناگت ماهی با سیب زمینی سرخ شده * استرس\" عامل افزایش بروز \"آلرژی\" * راههای شخصیت شناسی نامزد * لاک زدن و بروز سرطان * به دنیای مجازی معتاد شده اید؟ * سیر و درمان آرتروز و رماتیسم * توصیه کارشناسان برای نگهداری میوه و سبزیجات * خورش آلو مرغ، برای مجالس رسمی * رونمایی ناسا از روبات میمون نما * سه ‌اصل سلامت روان * نوشیدنی مخلوط * رولت ژله رنگین کمان * خواص تمشک و فواید فوق العاده آن * 16 ترفند برای حداكثر استفاده از باتری لپ تاپ ! * یازده حق برای زنان در قرآن * نکات جالب روانشناسی در مورد خواب دیدن * بوستان نوروز * موس بلوط دسر ژلاتینی شیک * فوايد مصرف لبنیات * طرز تهیه شیرینی نارگیلی * طراحی و ساخت کیت تشخیص زود هنگام سرطان