>> ورزشی >> تناسب اندام >> فواید دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری


فواید دوچرخه سواری را تا به حال فقط به سوزاندن کالری و تقویت عضلات پا نسبت می دادیم اما باید بگوییم که برای افزایش سلول های مغز دوچرخه سواری کنید و این تنها بخشی از خواص ورزش دوچرخه سواری است. فواید دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت و متحرک برای بدن تقریبا یکسان است. برای سوزاندن کالری و سلامت قلب به سراغ دوچرخه سواری بروید. اگر کالری سوزی دوچرخه سواری برای تان کافی نیست، تحقیقات جدید نشان داده دوچرخه سواری برای مغز هم فوایدی دارد که این موضوع این پرسش را به ذهن می آورد:

برای سلامت روانی هم می توان دوچرخه زد؟

خیلی ها عاشق دوچرخه سواری هستند، چه بیرون از منزل و چه با دوچرخه ثابت، چون ضربان قلب را بالا می برد، کالری می سوزاند، و پاهای را به فعالیت وا می دارد. فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر مغز و بدن اما معلوم شده این رکاب زدن، تمرینی عالی برای ذهن و روان تان نیز هست.

مطالعات جدید گوناگونی نشان داده اند، دوچرخه سواری، ساختارهای مهم مغز را گسترش می دهد و بنابراین شما می توانید سریع تر فکر کنید، بیشتر به خاطر بسپارید و احساس شادابی بیشتری کنید.

فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر مغز و بدن

افزایش سلول های سفید مغز مغز از دو نوع بافت تشکیل شده : بخش خاکستری که تمام سیناپس ها درآن قرار دارد و مرکز فرماندهی بدن است و بخش سفید که با استفاده از آکسون ها، بخش های متفاوت سلول های خاکستری را به هم وصل می کند و کانون ارتباطات است. هرچه قدر سلول های سفید مغزتان بیشتر باشد، سریع تر می توانید ارتباطات مهم مغز را برقرار کنید، بنابراین هر چیزی که تعداد این سلول ها را افزایش دهد خوب است.

تحقیقی جدید در هلند نشان داده دوچرخه سواری دقیقا" همین کار را می کند؛ یعنی فشردگی و استحکام سلول های سفید مغز را در برداشته و ارتباطات مغز را سرعت می دهد. خواص و فواید ورزش دوچرخه سواری البته دوچرخه سواری تنها روی سلول های سفید مغز تأثیر ندارد، مطالعات نشان داده بعد از 12 هفته رکاب زدن، تنها این پاها نیستند که قوی می شوند، بلکه عامل نوروتروفیک که مربوط به مغز است نیز تقویت می شود. نوروتروفیک، پروتئینی است که مسئول کنترل استرس، خلق و خو و حافظه است. تحقیقات پیشین هم احتمالا" به همین دلیل دریافته بودند که دوچرخه سواری باعث کاهش استرس می شود. شما نه تنها بعد از یک دور دوچرخه سواری از نظر ذهنی و روانی احساس بهتری خواهید داشت، بلکه زیرک تر هم می شوید.

دوچرخه سواری و رکاب زدن در کنار سایر تمرینات آیروبیک موجب رشد هیپوکامپوس که یکی از ساختارهای مغزی مرتبط با حافظه و یادگیری است، می گردد. پژوهشی که در دانشگاه ایلینویز صورت گرفته نشان داده بود بعد از 6 ماه دوچرخه سواری روزانه، هیپوکامپوس مغز شرکت کننده ها 2 درصد رشد داشته و حافظه و مهارت های حل مسئله شان هم 15 تا 20 درصد پیشرفت کرده است. به علاوه این افراد اعلام کردند که نیروی تمرکز و توجه شان بیشتر شده است. خلاصه این که تمام این فواید با کاهش عملکرد مغز که معمولا" به بالا رفتن سن مربوط می شود، مقابله می کند، دانشمندان هم به این نکته اشاره کرده اند که مغز افراد تحت آزمایش نسبت به همسالان خود که دوچرخه سواری نکرده بودند، 2 سال جوان تر مانده بود.

از همین امروز شروع کنید سبک زندگی یک جا نشینی رو به افزایش است و یافته ها هم نشان داده که دوچرخه سواری و رکاب زدن، تاثیرات مثبت روی بیماری های قلبی و عروقی و دیابت دارد و می تواند باعث تقویت و پیشرفت قوه ادراک، شناخت، عملکرد و ساختار مغز شود. لازم نیست دوچرخه سواری حتما" بیرون از خانه و یا با سرعت و طولانی باشد، بیشتر مطالعات نشان داده اند 30 دقیقه یا کمتر دوچرخه زدن با سرعت و شدت متوسط هم می تواند تغییرات چشمگیری روی ذهن و روان داشته باشد و مهم نیست بیرون از خانه باشد یا داخل خانه. ارتباطات عصبی قوی تر، خلق و خوی بهتر و حافظه دقیق تر به علاوه سلامت بهتر قلب، ریسک کم تر دیابت و کاهش ابتلا به سرطان از فواید دوچرخه سواری است.





تعداد بازدید از این مطلب: 1301


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* چای زرد چوبه و سم زدایی از کبد * اس ام اس شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها * باغ ایرانی * مشاجره ی مرد با همسرش * هلو * کاخ سعد آباد - تهران * دستگاه بستنی ساز تایلندی * طرز تهیه رولت ساده * اس ام اس خنده دار(7) * چاي كوهي * طرز تهیه ی شنیسل مرغ * اقدامات اساسی پس از خرید کامپیوتر و لپ تاپ * پنج خطای شناخته شده در مصرف سیر * راههای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن * بستنی و عدم ناباروری * توصیه هایی برای افراد مبتلا به دیابت * اعمال شب آخر ماه رمضان * سینی نشا * اشعار سیمین بهبهانی(1) * سالاد پاستا یونانی * 10 عادت غلطی که به قلب آسیب می زنند * استرس\" عامل افزایش بروز \"آلرژی\" * طرز تهیه کوکوی کدو سبز * دستگاه بستنی ساز * طرز تهیه خوراک راسته * طرز تهیه ی دلمه ی بادمجان * پنهان‌سازی خودکار داک بدون وقفه * زردچوبه و خواص آن * طرز تهیه مربای توت فرنگی * فرش دستباف کاشانی، زینت بخش حرم حضرت عباس(ع) * چربی های دور شکمی و تصورات غلط ما! * اعمال مخصوصه شب بیست و سوم * پاک کردن لکه های مختلف آرایشی * خواص بی نظیر پیاز * اس ام اس خنده دار(5) * توبه مرد شراب‏خوار * اضافه کردن یادداشت به صفحات وب * چرا خدا مردها را خلق کرد؟ (طنز) * گیاه معجزه گر و مهمترین خواص درمانی بابونه * چگونه عکس‌های پاک شده از روی تلفن همراه یا دوربین را ریکاوری کنیم؟ * خواص شکلات سیاه * خورش آلو و اسفناج * نقش مردان در درمان افسردگی پس از زایمان زنان * چگونه متن درون تصاویر را از روی صفحات وب کپی کنیم؟ * ترجمه قرآن و حدیث؛ چالش های پیش رو * دل نوشته (1) * خواص میوه خربزه یا بطیخ * سالاد مرغ و ذرت * چگونه عمر ماشین لباس شویی را زیاد کنیم * دعای روز شنبه * فرق دست نویسی و تایپ در اطفال * طرز تهیه کوکوی بادمجان * آشنایی با خواص و مضرات دارچین * قدیمی ترین میدان ساعت شهری در ایران * طرز تهیه پاناکوتا توت فرنگی دسر فصل بهار * ده دلیل برتری اندروید بر iOS * تنبيه نفس‏ * پیام های بهداشتی برای پیشگیری از آنفلوانزا * خواص زعفران ، در مورد خواص زعفران چه میدانید؟ * جوان خائف و مرد عابد * خواص كشمش * دستگاه بستنی ساز رولی و طرز تهیه بستنی رولی با آن * اینترنت مارکتینگ * اعمال شب نوزدهم رمضان * آموزش نصب مادربورد * علل افسردگی و درمان آن * طرز تهیه ی پیتزا مخلوط * تخمه‌ی کدو * 6 سبزی که پخته شان مغذی تر است * علائم روی مواد غذایی نشانه چیست؟