>> سلامت >> پیام های سلامتی >> تغذیه ی افراد سیگاری

تغذیه ی افراد سیگاری

تغذیه ی افراد سیگاری


سیگاری‌ها چی بخورند؟

سیگار کشیدن همچنان در دنیا یکی از پرطرفدارترین اعتیادها به شمار می‌رود و اثرات زیانبار زیادی را حتی برای سلامت اطرافیان کسی که سیگار می‌کشد، به همراه دارد. هرچند ترک سیگار برای آنهایی که سال‌هاست، سیگار می‌کشند سخت و گاهی غیرممکن است. عده‌ای به افراد سیگاری استفاده از راه‌های جایگزینی مثل موسیقی درمانی و خوردن تنقلات را پیشنهاد می‌دهند و عده‌ای دیگر مراجعه به کمپ‌های ترک سیگار را راه کنار گذاشتن آن می‌دانند.

براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، بیش از 20 میلیون نفر در کشور سیگار می‌کشند که از این تعداد بین 5 /8 تا 10 میلیون نفر به عنوان افراد معتاد به مصرف نیکوتین شناخته شده‌اند. این درحالی است که سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و درمان بیماری‌های ناشی از آن در ایران هزینه می‌شود و علت یک‌چهارم مرگ و میرها در کشور هم مصرف سیگار است.

مضرات سیگار

سیگار افراد را در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار می‌دهد و بهترین روش برای رهایی از مضرات سیگار، ترک آن است، ولی در این میان، محققان هرگز ترک ناگهانی سیگار را به افراد سیگاری توصیه نمی‌کنند، چرا که معتقدند سیستم بدن را دچار اختلال می‌کند و بیش از این که برای بدن مفید باشد، آن را با نوعی شوک مواجه می‌کند. در واقع، در برنامه اصولی، افراد به مرور سیگار را ترک می‌کنند. از آنجا که سیگار کشیدن باعث فقر غذایی می‌شود، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی طبق نظر پزشک، در کنار درمان ترک سیگار، کمبودهای ایجاد شده را جبران می‌کند.

رژیم غذایی سالم

رعایت رژیم غذایی سالم و ممانعت از خوردن مواد مضر، استراحت کافی، نوشیدن آب کافی در روز و ورزش کردن می‌تواند تا حدی‌ این کاستی‌ها را جبران کرده و بخشی از آسیب‌های ناشی از استعمال سیگار را کم کند.

در این میان، اتکا به رژیم‌های گیاهی، ‌کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده، پخته و سرخ شـده یکــی از رمزهای کاهش ابتلا به سرطان در سیگاری‌ها به شمار می‌رود. نشاسته‌های تصفیه شده برای ترک سیگار توصیه می‌شود

رژیم غذایی افراد سیگاری

برقراری تعادل میان مصرف انواع مواد مغذی و استفاده از مکمل‌های غذایی به کسانی که اعتیاد به سیگار دارند، کمک می‌کند ‌از این آسیب‌ها دور بمانند. مواد غذایی سالمی که پژوهشگران به افراد سیگاری توصیه می‌کنند از سبزیجات برگ‌سبز، میوه‌های تازه و مخصوص ‌ هر فصل و غلات کامل تشکیل می‌شود. در این میان، انتخاب رژیمی که به معده فشار وارد نکند و باعث سنگینی معده نشود و زود هضم‌ باشد، در اولویت قرار دارد. از آنجا که کبد به طور طبیعی کار دفع مواد سمی‌از بدن را انجام می‌دهد، حفظ سلامت آن مهم است. برای این منظور و حفظ سلامت بدن، کاهش مصرف تنقلات، مواد غذایی فرآوری شده و نشاسته‌های تصفیه شده برای ترک سیگار توصیه می‌شود. مصرف مقادیر بالای ویتامین B، E وC که با آنتی‌اکسیدان‌ها غنی شده‌اند از مغذی‌ترین مواد غذایی است که می‌تواند به کاهش اثرات ‌مضر سیگار کمک کند. به عبارتی، این قبیل مواد مغذی آسیب‌های وارده به ریه‌های افراد سیگاری را کاهش می‌دهد. در کنار این مواد، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها و انواع مکمل‌های ویتامین B که برای بدن ضروری‌اند هم مفید است. مصرف غذاهایی که ترکیبی از این مواد مفید و مغذی باشد، برای افراد سیگاری در اولویت قرار دارد. داشتن یک برنامه غذایی که در آن از انواع کلم‌پیچ، کلم، تربچه، هویج، کلم‌برگ و اسفناج استفاده شده باشد، بهترین گزینه برای سیگاری‌هایی است که می‌خواهند از اثرات مضر سیگار در امان بمانند.

رژیم‌های گیاهی برای افراد سیگاری

پخت غذا با روغن کم، بخارپز یا آب‌پز کردن مواد و طبخ سوپ و نوشیدن انواع آبمیوه اثر زیادی روی سلامت افراد سیگاری دارد. در حالی که ویتامین‌های موجود در سبزیجات برگ‌سبز درمان خوبی به شمار می‌رود، ممانعت از مصرف مواد قندی مصنوعی و نشاسته‌های تصفیه شده به کنترل قند خون کمک می‌کند. علاوه بر مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، مصرف برنج سبوس‌دار و نان تهیه شده از گندم کامل هم به افراد سیگاری توصیه می‌شود. کاهش مصرف میزان قهوه و جایگزینی آن با چای سبز می‌تواند بهترین گزینه برای میان‌وعده باشد.





تعداد بازدید از این مطلب: 988


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* سوپ قارچ و جو پرک * ارواح انسانها بعد از مردن به کجا می روند و چه حالی دارند؟ * دستور پخت ماکارونی خوشرنگ و اشتها برانگیز با سس چغندر * خواص و مضرات تخم مرغ * سخنان دکتر علی شریعتی(2) * راه جادویی چاقی صورت * این ریمل ها را نخرید * چطور زندگی شاد تری داشته باشیم؟ * جایگزینهای مناسب برای داروهای شیمیایی * خواص درمانی گلپر * طرز تهیه شور ماهی پلو غذای جنوبی * چای زرد چوبه و سم زدایی از کبد * خواص ذرت * طرز تهیه کیک چوبی شکلاتی برای نوروز * بستنی و عدم ناباروری * جملات زیبا و آموزنده از بزرگان جهان(1) * خواص انجير خشك * خاکشیر * معرفی هادرد دیسک 4 ترابایتی * پرکاری تیروئید * روش پخت چند غذای خوشمزه با لوبیا * چگونه از هک شدن مودم جلوگیری کنیم؟ * رودخانه کارون * اهميت و ارزش زبان‏ * طرز تهیه بستنی میوه با روکش شکلاتی * اس ام اس چهارشنبه سوری * طرز تهیه بورک با برگ کلم * تازه های تست روان شناسی * طرز تهیه پاناکوتا توت فرنگی دسر فصل بهار * این مرد فقط ۵ دقیقه حافظه دارد! * طرز تهیه خمیر پیتزا * دلایل دروغگویی کودکان * کشف شب‌پره‌­ای 100 میلیون ساله * سنگ کلیه ودرمان آن * توصیه های کاربردی برای موخوره مو * قدیمی ترین میدان ساعت شهری در ایران * جملات زیبا و دلنشین * چگونه عکس‌های پاک شده از روی تلفن همراه یا دوربین را ریکاوری کنیم؟ * سرطان خون و علائم آن * طرز تهیه بیفتک پلو * طرز تهیه مربای انجیر * سریع ترین راه برای تسکین دندان دردچیست؟ * دسر ماست و خرما * چشمه ها و آبشارهای اردبیل * فلفل قرمز و کاهش وزن * اعمال شبهای دهه ی آخر ماه رمضان * یازده حق برای زنان در قرآن * بستنی و سرگذشت بستنی * طرز تهیه دلمه برگ مو * شیرینی نوروزی گردویی مینیاتوری * اعمال شب های قدر * خارمریم گیاه صد در صد کبدی * لیموناد نعنایی * اشعار بسیار زیبا و دلنشین(1) * اعمال شب آخر ماه رمضان * خواص درمانی به لیمو * نشانه های فقر آهن * تست سنجش عشق در زندگی مشترک * بهترین ماسک برای پوست های چرب و جوش دار * خطرات بلعیدن باتری توسط کودک * نکاتی مهم در مورد نگهداری نان در فریزر * آموزش و طرز تهیه کباب کوبیده * راههای شخصیت شناسی نامزد * شاخه های هفتگانه درخت شهوت وآثار آن * شهادت امام جعفرصادق علیه السلام * خورش قارچ و تخم مرغ * اعمال روز اول ماه رمضان * سیر و درمان آرتروز و رماتیسم * گوشت چرخ کرده را در فریزر نگذارید! * ریزه کاری های انجماد