>> سلامت >> سلامت روان >> چقدر در زندگی خود «آرامش» دارید؟

چقدر در زندگی خود «آرامش» دارید؟

چقدر در زندگی خود «آرامش» دارید؟


وقتی آرامش نداشته باشید مهم نیست چه چیزهایی دارید زیرا هیچ لذتی از آن داشته‌ها و زندگیتان نمی‌برید. آزمونی که در پی‌آمده به شما کمک می‌کند نشانه‌های آرامش در زندگی خود را بررسی کنید و در صورت نیاز، با تغییر چند رفتار، آن را به زندگیتان برگردانید. ابتدا با انتخاب یکی از گزینه‌های «الف»، «ب» یا «ج» به ۲۵ سوال این آزمون پاسخ دهید تا میزان آرامش زندگیتان را بسنجید.

۱-آیا ناخن‌هایتان را می‌جوید؟ الف) بله ب) گاهی اوقات ج) خیر

۲-آیا تاکنون به منظور آرامش یافتن به سراغ یک حمام داغ طولانی مدت رفته‌اید؟ الف) نه، فقط به قصد تمیزی به سراغ حمام می‌روم. ب) گاهی اوقات ج) بله چون یک حمام داغ طولانی، بهترین شیوه برای در کردن خستگی و آرامش یافتن محسوب می‌شود.

۳-وقتی دردی به سراغتان می‌آید که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اید، آیا آن را فورا نشانه یک بیماری خطرناک می‌دانید؟ الف) بله و تا زمانی که درد رفع نشود، نگرانی یک لحظه هم دست از سرم بر نمی‌دارد. ب) گاهی اوقات ج) راستش نه ولی اگر درد ادامه پیدا کند به پزشک مراجعه می‌کنم تا علت مشخص شود.

۴-آیا تا به حال به علت اینکه افکار درهم و برهم زیادی در سر داشته‌اید، دچار بی‌خوابی شده‌اید؟ الف) بله، به وفور ب) گاهی اوقات ج) خیلی به ندرت و در مواقع خاص

۵-هر چند وقت یک بار در ارتباط با کارهایی که انجام داده‌اید، احساس گناه و عذاب وجدان به سراغتان آمده است؟ الف) به وفور و به دفعات ب)‌ گاه و بیگاه. ج) خیلی به ندرت یا هرگز

۶-آیا بیش از حد معمول، فکر و خیال می‌کنید؟ الف) بله به وفور ب) بیشتر اوقات ج) گاهی اوقات ولی نه خیلی زیاد

۷-آیا تاکنون در حالی از خواب برخاسته‌اید که افکار نگران کننده در سر داشته باشید؟ الف) بله ب) خیلی کم ج) خیلی به ندرت

۸-هر چند وقت یک بار با آرامش کامل به تماشای فیلمی از تلویزیون می‌پردازید؟ الف) کمتر از هر ۲ هفته یک بار. ب) دست کم به طور متوسط هفته‌ای یک مرتبه. ج) به طور متوسط بیش از یک مرتبه در هفته

۹-زمانی که در سفر هستید، آیا می‌توانید فکر و ذهنتان را به کلی از مسائل کاریتان دور کنید؟ الف) نه چون آن قدر گرفتار و پرمشغله هستم که نمی‌توانم مسائل کاری‌ام را به کلی به دست فراموشی بسپارم. ب) سعی می‌کنم ولی این طور مسائل همیشه در گوشه‌ای از ذهنم جا دارند. ج) بله

۱۰-در مجموع از بخت و اقبالتان در زندگی راضی هستید؟ الف) راستش را بخواهید نه ب) دلم می‌خواهد راضی باشم، ولی اوضاعم می‌توانست بهتر از این‌ها باشد. ج) بله

۱۱-آیا سعی دارید هر شب ساعت خواب مشخصی داشته باشید؟ الف) خیر چون آن‌قدر گرفتارم و فکر و خیال دارم که ساعت خواب هر شبم به نحو محسوسی تغییر می‌کند. ب) سعی دارم ولی گاهی اوقات موفقیتی حاصل نمی‌کنم. ج) بله، معمولا همیشه اطمینان حاصل می‌کنم که راس ساعت مشخصی بخوابم تا نیازم به خواب برطرف شود و صبح روز بعد سرحال و با نشاط باشم.

۱۲-فرض کنید با وجود اینکه مشغله زیادی دارید، تصمیم می‌گیرید در خانه بمانید و به تماشای مسابقه فوتبال یا یک فیلم سینمایی بپردازید. آیا در هنگام تماشای آن برنامه از این بابت که کارهای مهمتان راپشت گوش انداخته‌اید، احساس گناه و عذاب وجدان می‌کنید؟ الف) بله، آنقدر که در لذت بردنم از تماشای آن برنامه اختلال ایجاد می‌کند. ب) تا حدی بله، ولی به هر حال مستحق این استراحت هستم و می‌دانم که بعدا در فرصتی مناسب کارم را به نحو احسن انجام می‌دهم. ج) خیر، اصلا احساس گناه نمی‌کنم.

۱۳-آیا تا به حال به شیوه‌هایی برای رسیدن به آرامش بیشتر مانند استفاده از طب سوزنی یا... اندیشیده‌اید؟ الف) بله ب) خیر، ولی شاید در آینده در این زمینه بیشتر به بررسی این موضوع بپردازم. ج) خیر

۱۴-سر و صدا تا چه حد کفری و عصبانیتان می‌کند؟ الف) خیلی زیاد، در واقع گاهی اوقات اعصابم از این بابت به هم می‌ریزد. ب) فقط گاهی اوقات در هنگام شنیدن سر و صدا از کوره در می‌روم. ج) خیلی به ندرت باعث آزارم می‌شود ولی در کل اهمیتی به آن نمی‌دهم.

۱۵- آیا برای انجام دادن کار‌هایتان عجله دارید؟ الف) بله، بیشتر اوقات ب)‌ گاه و بیگاه ج) معمولا نه

۱۶-آیا در موقعیت‌ها و شرایط تنش زا، بغض راه گلویتان را می‌بندد؟ الف) بله ب) در موارد خیلی نادر این حالت را تجربه کرده‌ام ج) شاید ولی تا آن حد نبوده که به راحتی متوجهش شوم.

۱۷-آیا برایتان پیش می‌آید که فشار کاریتان غیر قابل تحمل شود؟الف) بله ب) گاهی اوقات ج) خیر

۱۸-آیا نسبت به آینده خوش بین هستید؟الف) خیر چون همیشه نگران آینده هستم. ب) نظر خاصی در این باره ندارم و پیرو این ضرب المثل هستم که هر چه پیش آید، خوش آید! ج) بله، خوش بین هستم

۱۹-به نظر شما، حضور در کلاس‌های یوگا برای تغییر حالتان مفید است؟الف) اگر وقت کافی داشته باشم، فکر خوبی است. ب) شاید ولی خوش بین نیستم ج) نه، تصور نمی‌کنم

۲۰-در مقایسه با یک شخص متوسط و معتدل، چقدر می‌خندید و لبخند می‌زنید؟ الف) کمتر از معمول ب) در حد متوسط ج) بیشتر از معمول

۲۱-هر چند وقت یک بار، مسئله‌ای برایتان پیش می‌آید که تا آخر روز فکرتان را به خودش مشغول می‌کند؟ الف) به وفور ب) فقط‌ گاه و بیگاه ج) خیلی به ندرت یا هرگز

۲۲-آیا تا به حال فردی به شما گفته که خونسردیتان را حفظ کنید؟الف) بله به دفعات ب) بله، در برخی شرایط خاص ج) خیر

۲۳-آیا تاکنون به بیماری مبتلا شده‌اید که پزشک دلیل آن را فشار روحی و استرس تشخیص داده باشد؟الف) بله ب) نه ولی خیلی هم به خودم اطمینان ندارم که بگویم هرگز این اتفاق برایم نمی‌افتد ج) خیر

۲۴-هر چند وقت یک بار به علت فشارهای روحی، زندگی عاطفیتان دچار مشکل می‌شود؟الف) بیشتر از حالت طبیعی ب) گاهی اوقات ج) هرگز

۲۵-هر چند وقت یک بار به این علت که از فرط خجالت سرخ شده‌اید به ستوه آمده‌اید؟ الف) بیشتر از حالت طبیعی ب) گاهی اوقات ج) خیلی به ندرت

 نشانه‌های آرامش در زندگی خود را بررسی کنید

نحوه محاسبه امتیاز آزمون

حال که به همه سوالات این آزمون پاسخ داده‌اید، نوبت آن است که امتیازتان را محاسبه کنید. برای محاسبه امتیازتان در سوالاتی که گزینه «الف» را انتخاب کرده‌اید، ۲ امتیاز و در سوالاتی که گزینه «ب» را انتخاب کرده‌اید، ۱ امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. گزینه «ج» هیچ امتیازی ندارد. توجه داشته باشید که امتیاز نهایی شما باید عددی بین ۰ تا ۵۰ باشد.

تحلیل آزمون بیشتر ما همیشه برای انجام کار‌هایمان عجله داریم، چند کار را به طور همزمان انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم برای همه آدم‌ها همه کار بکنیم و به ندرت وقت کافی برای خودمان می‌گذاریم. با این حال، همه ما در جست‌و‌جوی آرامشیم، اما معمولا آنچه را که لازمه دستیابی به آن است انجام نمی‌دهیم و دنبال راه‌هایی برای به دست آوردن آرامش می‌رویم که فقط هرج و مرج زندگیمان را بیشتر می‌کند.

اگر نمره شما کمتر از ۲۵ باشد: به نظر می‌رسد که شما از آن دسته افرادی هستید که برخوردشان با زندگی، با آرامش خاطر کامل است البته باید اعتراف کنم که شما معمولا در مواجهه با مشکلات، بی‌خیال و ساده لوحانه عمل می‌کنید. شما در بعضی مواقع، نگرانی را به نحوی تجربه می‌کنید ولی این مواقع را در حالت حداقل حفظ می‌کنید؛ به نظر می‌رسد که مسائل و اتفاقاتی که برای بسیاری از افراد نگران کننده و دلهره آور به حساب می‌آید برای شما اصلا اهمیتی نداشته باشد و از آن دسته اشخاصی هستید که تا حادثه‌ای رخ نداده است، با بی‌خیالی به زندگی عادی خود ادامه می‌دهید.

اگر نمره شما بین ۲۶ تا ۳۹ باشد: میزان آرامش در زندگی شما در وضعیتی متوسط، رضایت بخش، مساعد و مطلوب قرار دارد. اگرچه شما گاهی اوقات خودتان را تحت فشار می‌بینید، ولی به موقع علایم و نشانه‌های هشدار دهنده خطر را شناسایی می‌کنید و خودتان را از مهلکه نگرانی‌ها نجات می‌دهید و متوجه می‌شوید که بی‌دلیل خودتان را تحت فشار قرار داده‌اید. در واقع نگرانی و اضطراب در موارد کمی به سراغ شما می‌آید که آن هم با طرز برخورد صحیح شما مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اگر نمره شما بین ۴۰ تا ۵۰ باشد: امتیاز شما نمایانگر آن است که شخصیتی بیش از حد مضطرب و نگران دارید و همواره مسائل را در ذهنتان بزرگ می‌کنید. از آنجا که نگرانی، تشویش و اضطراب در شخصیت شما نهادینه شده است و به آن شکل با مسائل برخورد می‌کنید، دائما فشار روحی زیادی را متحمل هستید و بیان حفظ خونسردی و آرامش برای شما راحت‌تر از به کار بستنش است ولی بهتر است همیشه به یاد داشته باشید که نگرانی و اضطراب به فشار روحی و استرس منجر می‌شود و آن علت و عامل بروز بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های جسمانی است؛ بنابراین برای سلامتیتان بسیار مضر به حساب می‌آید.





تعداد بازدید از این مطلب: 884


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* دلایل کبد چرب در جوانان * بستنی رولی چیست؟ * طرز تهیه مربای انجیر * متون کوتاه و آموزنده * آیا شرایط جوی می تواند بر بدن تاثیر بگذارد؟ * شاد هستيد يا غمگين؟ * خواص چای ترش * بستنی چیست؟ * چربی ترانس یا اشباع شده؟ * چای سبز و قهوه علیه سکته مغزی * واکسیناسیون موثرترین راه برای ارتقای سلامت کودکان است * بهترین و بدترین نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن * طرز تهیه اسموتی گلابی موز * خواص بستنی * شامی کباب سبزیجات *  خواص داروئی باقلا * تلاش محققان ایرانی برای درمان ضایعات عصبی با فناوری نانو * تعریف شوره سر ، علت شوره و روشهای درمان خانگی * طرز تهیه دلمه مرغ و برنج * EJECT کردن حرفه ای فلش مموری * در مورد trello * شیرینی عسل و بادام * هویج گیاهی خون ساز * بدون رژیم های غذایی سخت وزن تان را کاهش دهید * 9 روش برای کاهش کلسترول * 10 برنامه‏ هاى اصيل اسلام در مسئله ازدواج‏ * خواص سیب * اس ام اس عاشقانه تبریک نوروز * شش ویژگی iOS 7 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید! * آیا می دانید ؟ * داستان کوتاه زیبا و خواندنی * شخصیت شناسی از روی خوراکیهای مورد علاقه * شاه پسند وحشي * چگونه متن درون تصاویر را از روی صفحات وب کپی کنیم؟ * چرا خون دماغ میشویم؟ * مغز پیر نمی‌شود! * در مورد گشنیز * ارزش غذایی بستنی * اکلیل کوهی یا رز ماری * عمارت مسعودیه * سوپ کلم * چگونه عمر ماشین لباس شویی را زیاد کنیم * آسم و ۷ قانون غذایی * کم خوابی خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش میدهد * فيض من عام است و فضل من عميم‏ * آموزش چک کردن ایمیلهای yahoo با OutLook * لیموناد زنجبیلی * تست سنجش عشق در زندگی مشترک * بقعه های اردبیل * کباب چیکن ساتای * کاربرد آگار آگار در صنایع غذایی - روش استفاده از آگار آگار * خواص بادمجان * جملات زیبا و دلنشین * ژله ی گلداره تک نفره * خواص دوغ و کفیر * چگونه از ایجاد کک و مک جلوگیری کنیم؟ * طرز تهیه یک ژله بستنی خوشمزه,یک دسر تابستانی * 5خوراکی برای شادابی بیشتر * ۵ قانون طلایی ضد پیری پوست * نشانه های فقر آهن * منظور از spam در ایمیل چیست؟ * آشنایی با خواص تغذیه‌ای و درمانی پیازچه * کسرول سبزیجات ( غذای گیاهخواران ) * اس ام اس عید سعید فطر * آیا میدانید؟ * دستور تهیه نازخاتون از غذاهای محلی ایران * علامت های افسردگی کودکان * افسردگي‌ * عواملی که سبب ریزش مو می‌شود/ شانه‌های مناسب برای مو * خواص درمانی گوجه‌ سبز