>> سلامت >> پیام های سلامتی >> آسم و ۷ قانون غذایی

آسم و ۷ قانون غذایی

آسم و ۷ قانون غذایی


آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در ۳ دهه گذشته افزایش یافته است.


وظیفه اصلی دستگاه تنفسی، تبادل گازها است. ریه‌ها بدن را قادر می‌سازند اکسیژن لازم برای تامین نیازهای متابولیکی سلول فراهم و دی‌اکسیدکربن تولید شده را خارج کنند. یک ماه بعد از گذشت دوره بارداری، ساختارهای تنفسی جنین شکل می‌گیرند و طی دوران جنینی، سیستم تنفسی به مرور رشد می‌کند و بالغ می‌شود.

آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در ۳ دهه گذشته افزایش یافته است. رژیم غذایی و داشتن وزن مناسب در کنترل این بیماری نقش بسزایی دارد و تغذیه سالم در سال‌های اولیه زندگی به‌عنوان یکی از عوامل پیشگیری از آسم محسوب می‌شود.

دست‌هایتان را بشویید

: برای رفع آلودگی‌های احتمالی و ترکیب‌های حساسیت‌زای موجود در محیط، قبل و بعد از غذا دستانتان را خوب بشویید

. هم‌لقمه نشوید:

امکان دارد خوراکی‌ای که به شما تعارف می‌شود، دارای ترکیب‌های حساسیت‌زا باشد و با خوردن آن دچار حمله آلرژیکی شوید. پس حتی‌المقدور در لقمه دیگران شریک نشوید.

غذاهای حساسیت‌زا را بشناسید:

کهیر، خارش، تورم، دل درد، تهوع، خس‌خس سینه و تنگی‌نفس از علائم شایع آسم و آلرژی هستند. علایم بیماری‌تان را بشناسید و بدانید که ممکن است با خوردن برخی غذاها این علایم تشدید شود. از پزشک بپرسید و خودتان دقت کنید و ببینید که کدام‌یک از خوراکی‌ها حساسیت‌زا هستند و بهتر است از خوردنشان بپرهیزید. مثلا بادام زمینی، اغلب مغز‌ها، گردو، سویا، شیر، تخم‌مرغ، ماهی و گوشت میگو و برخی دیگر از آبزیان می‌توانند در افراد حساس‌تر باعث تشدید علائم شوند. به محض اینکه حمله آلرژیکی به شما یا یکی از دوستانتان دست داد، اطرافیان را مطلع کنید تا کمک‌های اولیه را برای بهبودتان انجام دهند.

هر روز حداقل ۲ سیب بخورید:

سیب از میوه‌هایی است که عادت به خوردن آن در میان‌وعده‌ها به بهبود عملکرد ریه‌ها و با افزایش حجم ریه‌ها، به بهبود فعالیت دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

ویتامین و آنتی‌اکسیدان یادتان نرود:

بررسی‌ها نشان داده‌اند مصرف مرتب مواد غذایی سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن، از تعداد حمله‌های آسم می‌کاهد بنابراین به‌طور منظم میوه و سبزی تازه میل کنید. جالب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از بافت راه‌های هوایی، ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی بدن و منیزیم با ریلکس کردن عضله صاف و به‌عنوان یک عامل ضدالتهاب، می‌توانند برای افراد مبتلا به آسم مفید باشند بنابراین منابع غذایی حاوی آنها را در رژیمتان بگنجانید.

امگا۳ بخورید و امگا۶ نخورید:

خوردن منابع غذایی امگا۳ با کاهش تولید ترکیب‌هایی که منقبض‌کننده مجاری هوایی هستند، به مبتلایان به آسم و حساسیت توصیه می‌شود بنابراین اگر به ماهی حساسیت ندارید، خوردن ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین و دانه‌هایی مانند دانه‌های کتان می‌تواند به فرونشاندن علائم این بیماری کمک کند. در مقابل، از خوردن مواد غذایی‌ای که احتمال می‌دهید در آنها اسیدهای چرب ترانس و امگا۶ وجود دارد، خودداری کنید زیرا ورود آنها به بدن باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود بنابراین از خوردن مواد غذایی فراوری‌شده و مارگارین خودداری کنید.

رژیم‌غذایی‌تان را مدیترانه‌ای کنید:

بررسی‌ها نشان داده‌اند بچه‌هایی که در دوران رشدشان رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته‌اند و در برنامه غذایی‌شان از انواع میوه‌ها به‌خصوص سیب و انگور و سبزی‌ها مانند گوجه‌فرنگی به مقدار فراوان استفاده کرده‌اند، اگر به آسم هم مبتلا باشند، علائم بیماری‌شان با شدت کمتری بروز می‌کند.





تعداد بازدید از این مطلب: 1024


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* رمز عبوری که هرگز فاش نمیشود * دانستنیهای کوتاه و جالب در مورد مغز * خورشت بامیه * این افراد در یک قدمی سکته قلبی قرار دارند! * 22 حدیث نورانی در فضیلت کربلا و زیارت قبر امام حسین علیه السلام * کاربرد آگار آگار در صنایع غذایی - روش استفاده از آگار آگار * اس ام اس خنده دار(5) * انار، معجزه انار در درمان بیماری‌های التهابی * طرز تهیه ی استیک مرغ با قارچ * فرستادن اس ام اس بدون افتادن شماره. * خوراکی هایی که باعث مسمومیت میشوند. * اس ام اس طنز تبریک نوروز 94 * انگور * خواص شنبلیله * خواص سیر وحشی * آشنایی با علامت های فشار خون بالا و راههای پیشگیری از آن * خواص تغذیه ای توت فرنگی * بدون رژیم های غذایی سخت وزن تان را کاهش دهید * تكاليف شرعى زبان‏ * چای سبز * طرز تهیه سالاد لوبیا سفید * جوانان و محبت اهل بیت (ع) * سخنان زیبا و آموزنده بنجامین فرانكلین * خواص كشمش * آشنایی با 16 خاصیت فوق‌العاده اسفناج * شعور و نطق موجودات‏ * تنبلی چشم و راهای درمان آن * مواد اولیه بستنی چیست و چگونه مخلوط بستنی را تهیه میکنند * طرز تهیه پیتزا رولی * طرز تهیه تاگوی میگو * چرا چربی های دور شکم شما آب نمی شوند؟ * خواص میوه خربزه یا بطیخ * سرطان خون و علائم آن * کمکهای اولیه هنگام حوادث خانه تکانی * شخصیت شناسی افراد بر اساس گروه خونیشان * مطالب جالب و آموزنده * دستور تهیه نازخاتون از غذاهای محلی ایران * درمان شکنندگی موها * جاذبه های گردشگری استان خوزستان * ده دلیل برتری اندروید بر iOS * مش یا روشن کردن موی سر در منزل * خورشت هویج ترکی * طرز تهیه سالاد شیرازی * طرز تهیه فيله سالمون مخصوص شب عید * راه جادویی چاقی صورت * فضیلت و اعمال ماه رجب * تلاش محققان ایرانی برای درمان ضایعات عصبی با فناوری نانو * ریواس * طرز تهیه یک ژله بستنی خوشمزه,یک دسر تابستانی * طرز تهیه اسموتی زرشک با انار * خواص درمانی گلپر * سخنان شیهد مطهری * دسر ویکتوریا * روش پخت چند غذای خوشمزه با لوبیا * عاشقانه ی دلتنگی * روش درمانی مؤثر برای طاسی * سنجش اکسیژن با نانو حسگر گازی * طرز تهیه شور ماهی پلو غذای جنوبی * فواید دوچرخه سواری * تخمه‌ی کدو * جملاتی را که نباید به کودک گفت * طنز مثلا الکی... * خواص ریحان * پارک قیطریه * طرز تهیه مربای انجیر * باغ ایرانی * اعمال روز اول ماه رمضان * طراحی و ساخت اسکنر فشار کف پا * چگونه از هک شدن مودم جلوگیری کنیم؟ * بستنی رولی