>> سلامت >> پیام های سلامتی >> آسم و ۷ قانون غذایی

آسم و ۷ قانون غذایی

آسم و ۷ قانون غذایی


آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در ۳ دهه گذشته افزایش یافته است.


وظیفه اصلی دستگاه تنفسی، تبادل گازها است. ریه‌ها بدن را قادر می‌سازند اکسیژن لازم برای تامین نیازهای متابولیکی سلول فراهم و دی‌اکسیدکربن تولید شده را خارج کنند. یک ماه بعد از گذشت دوره بارداری، ساختارهای تنفسی جنین شکل می‌گیرند و طی دوران جنینی، سیستم تنفسی به مرور رشد می‌کند و بالغ می‌شود.

آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در ۳ دهه گذشته افزایش یافته است. رژیم غذایی و داشتن وزن مناسب در کنترل این بیماری نقش بسزایی دارد و تغذیه سالم در سال‌های اولیه زندگی به‌عنوان یکی از عوامل پیشگیری از آسم محسوب می‌شود.

دست‌هایتان را بشویید

: برای رفع آلودگی‌های احتمالی و ترکیب‌های حساسیت‌زای موجود در محیط، قبل و بعد از غذا دستانتان را خوب بشویید

. هم‌لقمه نشوید:

امکان دارد خوراکی‌ای که به شما تعارف می‌شود، دارای ترکیب‌های حساسیت‌زا باشد و با خوردن آن دچار حمله آلرژیکی شوید. پس حتی‌المقدور در لقمه دیگران شریک نشوید.

غذاهای حساسیت‌زا را بشناسید:

کهیر، خارش، تورم، دل درد، تهوع، خس‌خس سینه و تنگی‌نفس از علائم شایع آسم و آلرژی هستند. علایم بیماری‌تان را بشناسید و بدانید که ممکن است با خوردن برخی غذاها این علایم تشدید شود. از پزشک بپرسید و خودتان دقت کنید و ببینید که کدام‌یک از خوراکی‌ها حساسیت‌زا هستند و بهتر است از خوردنشان بپرهیزید. مثلا بادام زمینی، اغلب مغز‌ها، گردو، سویا، شیر، تخم‌مرغ، ماهی و گوشت میگو و برخی دیگر از آبزیان می‌توانند در افراد حساس‌تر باعث تشدید علائم شوند. به محض اینکه حمله آلرژیکی به شما یا یکی از دوستانتان دست داد، اطرافیان را مطلع کنید تا کمک‌های اولیه را برای بهبودتان انجام دهند.

هر روز حداقل ۲ سیب بخورید:

سیب از میوه‌هایی است که عادت به خوردن آن در میان‌وعده‌ها به بهبود عملکرد ریه‌ها و با افزایش حجم ریه‌ها، به بهبود فعالیت دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

ویتامین و آنتی‌اکسیدان یادتان نرود:

بررسی‌ها نشان داده‌اند مصرف مرتب مواد غذایی سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن، از تعداد حمله‌های آسم می‌کاهد بنابراین به‌طور منظم میوه و سبزی تازه میل کنید. جالب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از بافت راه‌های هوایی، ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی بدن و منیزیم با ریلکس کردن عضله صاف و به‌عنوان یک عامل ضدالتهاب، می‌توانند برای افراد مبتلا به آسم مفید باشند بنابراین منابع غذایی حاوی آنها را در رژیمتان بگنجانید.

امگا۳ بخورید و امگا۶ نخورید:

خوردن منابع غذایی امگا۳ با کاهش تولید ترکیب‌هایی که منقبض‌کننده مجاری هوایی هستند، به مبتلایان به آسم و حساسیت توصیه می‌شود بنابراین اگر به ماهی حساسیت ندارید، خوردن ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین و دانه‌هایی مانند دانه‌های کتان می‌تواند به فرونشاندن علائم این بیماری کمک کند. در مقابل، از خوردن مواد غذایی‌ای که احتمال می‌دهید در آنها اسیدهای چرب ترانس و امگا۶ وجود دارد، خودداری کنید زیرا ورود آنها به بدن باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود بنابراین از خوردن مواد غذایی فراوری‌شده و مارگارین خودداری کنید.

رژیم‌غذایی‌تان را مدیترانه‌ای کنید:

بررسی‌ها نشان داده‌اند بچه‌هایی که در دوران رشدشان رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته‌اند و در برنامه غذایی‌شان از انواع میوه‌ها به‌خصوص سیب و انگور و سبزی‌ها مانند گوجه‌فرنگی به مقدار فراوان استفاده کرده‌اند، اگر به آسم هم مبتلا باشند، علائم بیماری‌شان با شدت کمتری بروز می‌کند.





تعداد بازدید از این مطلب: 912


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* ماسکی بسیار خوب برای پوست های چرب و جوش دار * علامت های افسردگی کودکان * جاذبه های گردشگری استان خوزستان * طرز تهیه دلمه ی قارچ با مرغ * ترجمه قرآن و حدیث؛ چالش های پیش رو * گل گاوزبان * سخنان زیبا و آموزنده بنجامین فرانكلین * دستگاه بستنی ساز کاردکی * راه جادویی چاقی صورت * شاخه های هفتگانه درخت شهوت وآثار آن * یک شاخه رزماری یک دنیا خاصیت * متون کوتاه و آموزنده * مهد کودک قبل از مدرسه خوب است یا بد * تغیر صدای هنگ آوت ,وایبر,واتس آپ و فیسبوک * طرز تهیه مربای توت فرنگی * مشکلات اینترنت اکسپلورر 9 چیست؟ * اعمال و دعاهای روزهای ماه رمضان * پنهان‌سازی خودکار داک بدون وقفه * کشف شب‌پره‌­ای 100 میلیون ساله * اسامی فراورده های غذایی غیر مجاز اعلام شد * واقع بینی های قبل از ازدواج * شاد هستيد يا غمگين؟ * فيض من عام است و فضل من عميم‏ * مقاله ای در مورد عفاف وحجاب * دستگاه بستنی ساز رولی با تاپینگ آیس رولی * بیاییم از بیماری های کلیوی پیشگیری کنیم * اس ام اس شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها * بزرگترین بستنی جهان * باز شدن اشتها پس از ترک سیگار * طرز تهیه شیرینی مشهدی * در مورد گشنیز * کرفس کوهی؛ ضد فشار و چربی خون * سیب زمینی * تسکین میگرن با استفاده از مرزنجوش * لیموناد تمشکی * عرق کاسنی و خواص آن * میوه های مفید برای سلامت کبد و کلیه ها * جملات عاشقانه زیبا * طرز تهیه بوقلمون درسته در فر * خواص شاهدانه * کدئین * آگار آگار چیست؟ * پارک قیطریه * طرز تهیه ی سوپ ماست * واکسیناسیون موثرترین راه برای ارتقای سلامت کودکان است * مش یا روشن کردن موی سر در منزل * سالاد مرغ و ذرت * فلفل * پرکاری تیروئید * در ویندوز ۸.۱ چگونه رمز وای فای را بازیابی کنیم ! * علائم روی مواد غذایی نشانه چیست؟ * دل نوشته (1) * پارک ساعی * اس ام اس خنده دار(5) * اعمال روز پنج شنبه * دردهای قفسه سینه نشانه ی چه بیماری است * ۱۰ نشانه جدی برای انواع سرطان! * توصیه های کاربردی برای موخوره مو * طرز تهیه کوکوی ورمیشل * فشار خون و دیابت شایع ترین دلایل نارسایی کلیوی * 7 عادتی که روی پوست خط می اندازند * تخمه‌ی کدو * طرز تهیه شیرین پلو * طرز تهیه اسموتی زرشک با انار * نارگیل * جراحی زیبایی بینی و هر آنچه باید بدانیم * خواص درمانی زنجبیل * این خوردنی ها پوست تان را نابود می کند * 16 ترفند برای حداكثر استفاده از باتری لپ تاپ ! * ده علت خستگی و راه مقابله با آن