>> سلامت >> پیام های سلامتی >> آسم و ۷ قانون غذایی

آسم و ۷ قانون غذایی

آسم و ۷ قانون غذایی


آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در ۳ دهه گذشته افزایش یافته است.


وظیفه اصلی دستگاه تنفسی، تبادل گازها است. ریه‌ها بدن را قادر می‌سازند اکسیژن لازم برای تامین نیازهای متابولیکی سلول فراهم و دی‌اکسیدکربن تولید شده را خارج کنند. یک ماه بعد از گذشت دوره بارداری، ساختارهای تنفسی جنین شکل می‌گیرند و طی دوران جنینی، سیستم تنفسی به مرور رشد می‌کند و بالغ می‌شود.

آسم یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی و به معنای التهاب راه‌های هوایی است که شیوع آن در ۳ دهه گذشته افزایش یافته است. رژیم غذایی و داشتن وزن مناسب در کنترل این بیماری نقش بسزایی دارد و تغذیه سالم در سال‌های اولیه زندگی به‌عنوان یکی از عوامل پیشگیری از آسم محسوب می‌شود.

دست‌هایتان را بشویید

: برای رفع آلودگی‌های احتمالی و ترکیب‌های حساسیت‌زای موجود در محیط، قبل و بعد از غذا دستانتان را خوب بشویید

. هم‌لقمه نشوید:

امکان دارد خوراکی‌ای که به شما تعارف می‌شود، دارای ترکیب‌های حساسیت‌زا باشد و با خوردن آن دچار حمله آلرژیکی شوید. پس حتی‌المقدور در لقمه دیگران شریک نشوید.

غذاهای حساسیت‌زا را بشناسید:

کهیر، خارش، تورم، دل درد، تهوع، خس‌خس سینه و تنگی‌نفس از علائم شایع آسم و آلرژی هستند. علایم بیماری‌تان را بشناسید و بدانید که ممکن است با خوردن برخی غذاها این علایم تشدید شود. از پزشک بپرسید و خودتان دقت کنید و ببینید که کدام‌یک از خوراکی‌ها حساسیت‌زا هستند و بهتر است از خوردنشان بپرهیزید. مثلا بادام زمینی، اغلب مغز‌ها، گردو، سویا، شیر، تخم‌مرغ، ماهی و گوشت میگو و برخی دیگر از آبزیان می‌توانند در افراد حساس‌تر باعث تشدید علائم شوند. به محض اینکه حمله آلرژیکی به شما یا یکی از دوستانتان دست داد، اطرافیان را مطلع کنید تا کمک‌های اولیه را برای بهبودتان انجام دهند.

هر روز حداقل ۲ سیب بخورید:

سیب از میوه‌هایی است که عادت به خوردن آن در میان‌وعده‌ها به بهبود عملکرد ریه‌ها و با افزایش حجم ریه‌ها، به بهبود فعالیت دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

ویتامین و آنتی‌اکسیدان یادتان نرود:

بررسی‌ها نشان داده‌اند مصرف مرتب مواد غذایی سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن، از تعداد حمله‌های آسم می‌کاهد بنابراین به‌طور منظم میوه و سبزی تازه میل کنید. جالب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از بافت راه‌های هوایی، ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی بدن و منیزیم با ریلکس کردن عضله صاف و به‌عنوان یک عامل ضدالتهاب، می‌توانند برای افراد مبتلا به آسم مفید باشند بنابراین منابع غذایی حاوی آنها را در رژیمتان بگنجانید.

امگا۳ بخورید و امگا۶ نخورید:

خوردن منابع غذایی امگا۳ با کاهش تولید ترکیب‌هایی که منقبض‌کننده مجاری هوایی هستند، به مبتلایان به آسم و حساسیت توصیه می‌شود بنابراین اگر به ماهی حساسیت ندارید، خوردن ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین و دانه‌هایی مانند دانه‌های کتان می‌تواند به فرونشاندن علائم این بیماری کمک کند. در مقابل، از خوردن مواد غذایی‌ای که احتمال می‌دهید در آنها اسیدهای چرب ترانس و امگا۶ وجود دارد، خودداری کنید زیرا ورود آنها به بدن باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود بنابراین از خوردن مواد غذایی فراوری‌شده و مارگارین خودداری کنید.

رژیم‌غذایی‌تان را مدیترانه‌ای کنید:

بررسی‌ها نشان داده‌اند بچه‌هایی که در دوران رشدشان رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته‌اند و در برنامه غذایی‌شان از انواع میوه‌ها به‌خصوص سیب و انگور و سبزی‌ها مانند گوجه‌فرنگی به مقدار فراوان استفاده کرده‌اند، اگر به آسم هم مبتلا باشند، علائم بیماری‌شان با شدت کمتری بروز می‌کند.





تعداد بازدید از این مطلب: 780


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* تاثیر ماهی بر افسردگی * نشانه های فقر آهن * زنان ورزشکار و تغذیه ی مناست * عوارض قرص ضد بارداری LD بر بدن * راه جادویی چاقی صورت * کاهش وزن با نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی * جلوگیری از شل شدن پوست بعد از کاهش وزن * راهنمای کلی و مفید برای خرید لپ تاپ * نکته های زیبای قرآنی * طرز تهیه ته چین آلو و اسفناج با مرغ * خواص گیاه تره کوهی/تره کوهی سرشار از آهن است * فرق دست نویسی و تایپ در اطفال * خواص درمانی چغاله بادام * معرفی هادرد دیسک 4 ترابایتی * ده دلیل برتری اندروید بر iOS * انتقال بیماری از حیوانات خانگی * نوشيدني توت فرنگي و شير * جاذبه های گردشگری استان خوزستان * طرز تهیه خمیر پیتزا * عشق, صبر و گذشت * ۱۱ ترفند کاربردی برای حرفه‌ای شدن در کار با ویندوز * شیرنی رزت دارچینی * آشنايي با خواص كدو سبز * بستنی رولی - بستنی تایلندی * طرز تهیه کیک چوبی شکلاتی برای نوروز * طرز تهیه سینه مرغ گریل شده * سندرم پای بیقرار چیست؟ * طرز تهیه کباب ترکی خانگی * این خوردنی ها پوست تان را نابود می کند * دستگاه بستنی ساز تایلندی * لیموناد تمشکی * چقدر در زندگی خود «آرامش» دارید؟ * برگشت موهای راکد به موهای سالم * جایگزینهای مناسب برای داروهای شیمیایی * گیاه جعفری * سوپ کلم * یک روش عالی و آسان برای حفظ تناسب اندام در خانمها * یک تقویت کننده عالی برای ابروهای تان درست کنید * جدول زمان نگهداری برخی مواد غذایی در یخچال و فریزر * طرز تهیه پیتزا سیسیلی * سخنان دکتر شریعتی (1) * سیاه دانه برای درمان مشکلات گوارشی * مکان های دیدنی تهران * خواص بستنی * ضايع كردن نماز * ضد آفتاب هاي طبيعي کدامند ؟ * با این ترفند کارت گرافیک رایانه‌تان را تقویت کنید! * طراحی و ساخت کیت تشخیص زود هنگام سرطان * انبه و تقویت چشم و پوست * میدان ارگ * طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد * پیام های تغذیه ای در مورد کاهش مصرف نمک * سخنان دکتر محمود حسابی(1) * فرش دستباف کاشانی، زینت بخش حرم حضرت عباس(ع) * طرز تهیه شیرینی نارگیلی * تب در کودکان را جدی بگیریم * خواص آویشن * شیوع سرطان سر و گردن در کشور * چربی ترانس یا اشباع شده؟ * خواص سنجد * کرفس چه ویتامین هایی دارد * ژله ی گلداره تک نفره * كاخ موزه نياوران * کمبود آهن را ساده نگیرید! * نوشیدنی سالم مخصوص تابستان * 25 درس برای داشتن زندگی ساده تر * طرز تهیه شیرینی مشهدی * قفل کردن صفحه کلید بدون نرم افزار * ده علت خستگی و راه مقابله با آن * طرز تهیه ران کبابی با گوجه گیلاسی