>> سلامت >> اطلاعات دارویی >> 10 عادت غلطی که به قلب آسیب می زنند

10 عادت غلطی که به قلب آسیب می زنند

10 عادت غلطی که به قلب آسیب می زنند


10 عادت غلطی که به قلب آسیب می زنند

بیماری های قلبی و سکته مغزی دومین و سومین دلیل مرگ و میر رایج در کشوری مانند کاناداست. البته این آمارها مخصوص کشور کانادا نیست و سالانه در سرتاسر جهان، میلیون ها نفر در اثر این بیماری های جان خود را از دست می دهند. البته می شود با در پیش گرفتن عادت های سالم و ترک عادت های نادرست سلامت قلب را حفظ کرد. در این مطلب 10 عادت نادرستی را که سلامت این گنجینه ی ارزشمند را با خطر مواجه می کند بیان می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

استفاده از نخ دندان

نخ دندان نمی کشید نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد افرادی که از بیماری های مربوط به لثه رنج می برند، بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار می گیرند. در واقع باکتری های ناشی از بیماری های لثه به سایر اعضای بدن نیز راه پیدا کرده و باعث بروز التهاب در رگ های خونی می شوند. در نتیجه محققان توصیه می کنند که علاوه بر مسواک زدن دندان ها، از نخ دندان نیز استفاده کنید و در حفظ بهداشت دهان و دندان خود جدی باشید.

ایبوپروفن

مثل نقل و نبات بروفن می خورید درست است که مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن شما را از سردرد و دردهای دیگر رها می کند، اما بهتر است حواستان به عوارض این داروها نیز باشد. افرادی که به میزان زیادی ایبوپروفن مصرف می کنند بیشتر در معرض سکته قلبی، سکته مغزی و تشکیل لخته های خونی قرار می گیرند.

سیگار کشیدن سیگار می کشید

توضیح واضحات است که بخواهیم از مضرات مصرف دخانیات صحبت کنیم. سیگار باعث مسدود شدن رگ های خونی می شود، خطر تشکیل لخته های خونی را بالا می برد و میزان اکسیژن حمل شده در خون را کاهش و در عوض فشار خون را افزایش می دهد. باید بدانید که اگر برای مدت یک سال سیگار مصرف نشود، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی به نصف کاهش پیدا می کند. خواهش می کنیم هر چه زودتر برای ترک سیگار اقدام کنید و در صورت لزوم از یک متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

خرخر کردن در خواب

 خر و پف کردن می تواند نشان دهنده ی آپنه خواب باشد، یعنی اینکه راه تنفسی در طول خواب به مدت چند دقیقه مسدود می شود. اگر خر و پف می کنید، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. اگر خر و پف در اثر مشکل آپنه ی خواب باشد، خطر ابتلا به افزایش فشار خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی بالا می رود.

نشستن روی مبل

ورزش نمی کنید یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بی تحرکی و خانه نشینی است. برای ارتقای سلامت قلب تان توصیه می شود که روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید. به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید، یک ایستگاه مانده به منزل یا محل کارتان از اتومبیل پیاده شده و بقیه ی راه را پیاده بروید. بعد از غذا 15 دقیقه پیاده روی کنید. به عقیده ی متخصصان لازم است که روزانه ده هزار قدم راه بروید تا سالم بمانید.

میوه, سبزی, سبزیجات, مکمل غذایی

به تغذیه تان اهمیت نمی دهید برای داشتن قلبی سالم باید تغذیه ای سالم داشته باشید. آیا روزانه به میزان کافی میوه و سبزیجات میل می کنید؟ به عقیده ی متخصصان روزانه باید پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که سلامت قلب و رگ های خونی را ارتقا می دهند. علاوه بر این میوه ها و سبزیجات منابع خوب فیبرهای غذایی و آنتی اکسیدان ها هستند که از انسداد رگ های خونی پیشگیری می کنند. سعی کنید برای آشپزی وقت بگذارید. غذاهای سالم و متنوع تهیه کنید. نصف بشقاب تان را به سبزیجات اختصاص دهید.

صبحانه صبحانه نمی خورید

نخوردن صبحانه علاوه بر اینکه شما را انرژی لازم برای شروع یک روز خوب محروم می کند، بلکه باعث می شود که در وعده های غذایی دیگر کالری بیشتری دریافت کنید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد که این مسئله خطر بروز انفارکتوس (سکته قلبی) را به میزان 55 درصد افزایش می دهد.

اسیدهای چرب ترانس

چربی های ترانس مصرف می کنید چربی های ترانس یکی از عوامل آسیب رسان به قلب است. این چربی ها در موادغذایی تصفیه شده مانند هله هوله ها، مافین ها، بیسکوییت ها و غیره وجود دارد. تولیدکنندگان این محصولات غذایی برای خوش طعم کردن محصولات خود و افزایش تاریخ مصرف آنها از چربی های ترانس استفاده می کنند. باید بدانید که مصرف این چربی ها باعث افزایش میزان کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون می شود. در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی عروقی بالا می رود. توصیه می کنیم تا حد امکان از مصرف مواد غذایی تصفیه شده و آماده خودداری کنید. قبل از خرید مواد غذایی ترکیبات آن را با دقت بخوانید و از خرید محصولاتی که حاوی چربی های ترانس هستند خودداری کنید. به جای این هله هوله ها آجیل میل کنید. البته در مصرف هیچ نوع ماده غذایی نباید افراط کنید، حتی اگر مفید باشد.

مرد دچار استرس

استرس دارید یکی از عواملی که به سختی کنترل می شود، استرس است. متاسفانه استرس اثرات مضری روی قلب دارد. استرس باعث افزایش خطر فشار خون، افزایش کلسترول خون و سفت شدن رگ های خونی می شود. در نتیجه کنترل استرس از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از هر چیزی منشا استرس را شناسایی کنید. سپس تلاش تان را برای کنترل و حفظ آرامش تان انجام دهید. ورزش، مطالعه، یوگا و غیره جزو روش های حفظ آرامش و کنترل استرس هستند. توصیه می کنیم روزانه چند دقیقه وقت را صرفا به خودتان اختصاص دهید و فقط به آرامش تان فکر کنید. شیفت کاری شب ساعت کاری مشخصی ندارید نتایج پژوهشی که محققان Western University انجام داده اند، نشان می دهد افرادی که ساعت کاری مشخص و منظمی ندارند، به میزان 23 درصد بیشتر در معرض آنفارکتوس قرار می گیرند. ساعات کاری غیرعادی و غیر منظم باعث ایجاد اختلال در ضربان قلب می شود و در نهایت به سلامت قلب آسیب می زند.





تعداد بازدید از این مطلب: 860


آخرین مطالب مشابه

کدئین

کدئین موارد و مقدار مصرف: كديين براي كنترل درد خفيف تا متوسط بكار مي رود. بزرگسالان: مقدار 30-60 ميلي گرم كه در صورت لزوم هر 4 ...


جزئیات و گالری تصاویر
 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* سخنان دکتر محمود حسابی(1) * ضد آفتاب هاي طبيعي کدامند ؟ * طرز تهیه جواهر پلو * چشمه ی غربال بیز * بستنی چیست؟ * روش پخت چند غذای خوشمزه با لوبیا * امام علی(ع) و نیاز های روانی انسان * هفت روش برای جلوگیری از هک شدن * آلوئه ورا و خواص گیاه آلوئه ورا * جملات کوتاه و ارزشمند از بزرگان * فوائد بستنی - خواص بستنی * دل نوشته های زیبا و تکان دهنده * طرز تهیه چای وانیلی با یخ * خواص بادمجان * چاي كوهي * در مورد گشنیز * طرز تهیه ته چين مرغ * خواص زرد آلو * ۷ مرحله بالا بردن امنیت شبکه‌های Wi – Fi * تست سنجش عاطفه مخصوص شما منوی هیجانات * مشاجره ی مرد با همسرش * چگونه حافظه ی گوشی های اندروید خود را بیفزایم؟ * ناگت ماهی با سیب زمینی سرخ شده * طرزتهیه پای سیب دسر خوشمزه * لطفا آلبالو بخورید! * میگو را این طوری هم تست کنید * اس ام اس خنده دار روز مرد * چگونه شل شدن و افتادگی پوست را درمان کنیم * شربت ‌های سنتی مناسب برای روزهای گرم * خواص آلوزرد * شیرینی آردی برای نوروز * فضیلت و اعمال ماه رجب * عواملی که سبب ریزش مو می‌شود/ شانه‌های مناسب برای مو * دستگاه های صنعتی در حوزه مواد غذایی * خواص دارویی بنفشه معطر * تكاليف شرعى زبان‏ * نکته های زیبای قرآنی * طراحی و ساخت اسکنر فشار کف پا * مقاله ای در مورد عفاف وحجاب * مسجد جامع کبیر یزد * سخنان زیبا و آموزنده از بزگان جهان * طرز تهیه پیتزا سیسیلی * متون ادبی زیبا برای تبریک سال نو * طرز تهیه رولت ساده * خورش قارچ و تخم مرغ * عكس پروفایل تان، نشانه شخصیت شماست! * تلاش محققان ایرانی برای درمان ضایعات عصبی با فناوری نانو * خواص ویتامین H * خواص قارچ * طرز تهیه سوپ سبزیجات * اس ام اس چهار شنبه سوری (1) * حشره کشی بی خطر برای انسان * باز شدن اشتها پس از ترک سیگار * خواص میوه دراگون - میوه دراگون در بستنی هزارمزه * خواص کنجد * زنان ورزشکار و تغذیه ی مناست * سالاد مرغ و ذرت * کمبود آهن را ساده نگیرید! * ۱۴ دانستنی جالب در مورد اینترنت * امام موسی کاظم (ع) * سخنان زیبا و آموزنده الهی قمشه ای * گیاه رازیانه و خواص آن * آشنایی با 16 خاصیت فوق‌العاده اسفناج * بدشانس‌ترین فوتبالیست‌های جهان * دلایل دروغگویی کودکان * آموزش و طرز تهیه کباب کوبیده * انبه و تقویت چشم و پوست * آتش دوزخ * طرز تهیه لازانیا ونکاتی برای پخت آن * پلاستو فوم چیست؟ - ویژگیهای پلاستو فوم