>> >> >> درمان شکنندگی موها

درمان شکنندگی موها

درمان شکنندگی موها


شکنندگی موها عارضه‌ای است که نه‌تنها زیبایی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه نشانه‌ای از سالم نبودن‌مان است. موهای شکننده به خوبی شکل نمی‌گیرند، بیشتر دچار ریزش می‌شوند و بر اعتماد به نفس و احساس آرامش ما هم به شکل غیرمستقیم تأثیر منفی می‌گذارند. ولی چرا این اتفاق می‌افتد؟ شاید بهتر باشد قبل از بررسی علل آن، به این مسئله بپردازیم که شکنندگی موها به چه معناست. به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از سر جدا و دچار ریزش می‌شوند. حال اگر به هر علتی، تار موها ضعیف شود و رطوبت خود را از دست بدهد، با هر فشار اندکی دچار شکستگی و از قسمت‌های مختلف کنده می‌شود. این ریزش می‌تواند رشد یکنواخت موها را مختل کند؛ به طوری که قبل از به پایان رسیدن چرخه کامل عمر هر تار مو، شاهد ریزش آن خواهیم بود. موها به ۵ علت عمده و رایج دچار شکنندگی می‌شوند که در اینجا به دلایل شکنندگی موها اشاره می‌کنیم. آگاهی از این موارد می‌تواند خود یک راهکار درمانی هم باشد. در بعضی از اختلالات موها، ریشه‌ موها درگیر نمی‌شود و فقط تنه یا همان ساقه موها درگیر می‌شود. کم‌خونی، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، مصرف زیاد کتیرا یا واکس، استفاده از سشوار به طور مداوم و از فاصله خیلی نزدیک و… از جمله عوامل فیزیکی هستند که در طولانی‌مدت باعث شکنندگی موها می‌شوند. این حالت را در افرادی که موها را به شکل وسواسی شانه‌ می‌زنند یا آنها را محکم می‌کشند و می‌بندند هم دیده می‌شود. نوع تغذیه و کمبود ریزمغذی‌هایی مانند بیوتین، روی و پروتئین هم در شکنندگی موها نقش دارند. به همین علت، در افرادی که رژیم‌های سخت می‌گیرند، شاهد مشکل شکنندگی موها هستیم. بعضی از بیماری‌های داخلی مانند لوپوس یا عارضه‌های مفصلی‌ـ پوستی، مصرف داروهای شیمی درمانی و روند بهبود پس از زایمان هم می‌توانند باعث شکنندگی موها و به تبع آن، ریزش موهای آسیب‌دیده شوند. قطعاً پرهیز از عوامل محرک فیزیکی یا کم کردن آنها و درمان و کنترل بیماری‌های مؤثر در این مسئله می‌تواند نقش بهبوددهنده داشته باشد. بیماری شکنندگی و ضعف موها یا ریزش بیش از حد آنها گاهی می‌تواند نشانه‌ای بیرونی از یک عارضه جدی درونی در سلامتی باشد. این حالت می‌تواند نشانه اولیه و هشداری باشد از این که چیزی در بدن شما درست عمل نمی‌کند. برای همین، باید با متخصص مشورت کنید تا علت زمینه‌ای آن را پیدا و برای درمانش اقدام کند. فقدان رطوبت و چربی هنگامی که موها بیش از حد خشک می‌شوند، هنگام شانه زدن، وقتی شانه به انتهای تار موها می‌رسد، احتمالاً صدای شکستن تارها را می‌شنوید. پوست سر به شکل طبیعی روغنی را تولید می‌کند که باعث می‌شود میزانی رطوبت در موها باقی بماند. سرعت انتقال و حرکت این چربی در تار موها به جنس موهای شما بستگی دارد. برای مثال، در موهای خیلی ضخیم و فر این روند بسیار کند است. هرچند اگر پوست سر بیش از حد لازم این چربی را تولید کند، شما باید با شست‌وشوی مرتب و بدون استفاده از نرم‌کننده آن را در کنترل نگه دارید. باید بدانید که آب و هوا و فعالیت‌های روزانه‌تان هم نقش مهمی در میزان رطوبت موهای‌تان دارند. برای مثال، اگر شناگر هستید، کلر آب در همراهی با خشکی هوای زمستان، موهایتان را بیش از حد خشک خواهد کرد. خشکی و از دست رفتن رطوبت و چربی موها باعث شکنندگی آنها می‌شود. دستکاری فیزیکی عمده مسئله مشکل‌آفرین هنگام رسیدگی زیاد و دستکاری فیزیکی موها، استفاده از ترفندهای گرمایی است. آسیب ناشی از حرارت بیش از حد وسایل آرایش مو مانند اتو یا سشوار می‌تواند باعث شکنندگی موها شود. ابزارهای مختلف رایج که با سیستم گرم کردن موها آنها را صاف یا فر می‌کنند یا حالت‌های متفاوت به آنها می‌دهند، بسیار برای موها مضرند. استفاده مداوم از آنها باعث می‌شود نه‌تنها انتهای موها حالت سوختگی پیدا کند، بلکه بافت موها را هم دچار آسیب می‌کند. البته مثلاً با استفاده گاه‌به‌گاه از سشوار، اتوی مو یا بابلیس، مشکلی ایجاد نمی‌شود و مسئله مشکل‌آفرین، زیاده‌روی و استفاده مکرر از آنهاست. به‌جز این مسئله، ترکیبات شیمیایی در بعضی رنگ موها، حالت‌دهنده‌ها و… نیز باعث ایجاد مشکلی مشابه می‌شود. رژیم غذایی ضعیف حتماً می‌دانید که گاهی در ازای چیزی که به دست می‌آورید، چیزی را هم از دست می‌دهید. این مسئله در رابطه با تسلیم شدن مقابل وسوسه شیرینی‌جات و از دست رفتن ظاهر زیبای موها کاملاً نمود عینی دارد. تغذیه هم نقش بسیار مهمی در ظاهر موها دارد. غذاهای سرشار از سدیم مانند عمده اسنک‌ها و غذاهای کنسروی فراوری شده می‌توانند فرم طبیعی موها را از بین ببرند. غذاهای قندی هم یکی از عوامل خشک‌کننده موها و ایجاد حالت زبری در آنها هستند. دکتر برنسلا بارت، متخصص تغذیه در جامائیکا می‌گوید: «مصرف سدیم و قند می‌تواند در جذب پروتئین اختلال ایجاد کند. همان‌طور که می‌دانید، پروتئین مهم‌ترین ماده ساختاری استخوان‌ها، دندان‌ها و موهای شماست». استرس آیا برای انجام دادن و به پایان رساندن پروژه کاری‌تان چالش سختی را پیش رو دارید؟ اوقات سختی را پشت سر می‌گذارید و شرایط، شما را تحت فشار عصبی‌ قرار داده است؟ همه این استرسورها به نوعی بر موهای شما هم تأثیر منفی می‌گذارند. استرس به طور غیرمستقیم باعث می‌شود با موهای‌تان بدرفتاری کنید؛ مثلاً آنها را بکشید، با خشونت با آنها رفتار کنید یا حتی نسبت به آنها بی‌توجه شوید. در هر حال، همه اینها می‌توانند باعث شوند موها حالت طبیعی و سالم خود را از دست بدهند و خشک و شکننده بشوند. استرس بدن را با تغییرات منفی رو‌به‌رو می‌کند که بخشی از آن هم بر سلامت موها تأثیر می‌گذارد. منبع:زیبــاشــو دات کام




تعداد بازدید از این مطلب: 791


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* اس ام اس چهار شنبه سوری (1) * سیب زمینی * باورهای غلط و متداول در مورد تناسب اندام * خواص نارنگی * توصیه های کاربردی برای موخوره مو * آشنایی با خواص تغذیه‌ای و درمانی پیازچه * آیا خوردن بستنی در پاییز و زمستان مفید است ؟ * چگونه به فتوشاپ فونت اضافه کنیم * اعمال مخصوصه شب بیست و سوم * تغذیه ی افراد سیگاری * امام موسی کاظم (ع) * هویج گیاهی خون ساز * عوامل افسردگی، ناراحتی و اضطراب و راهکارهای رها شدن از آن * مورد داشتیم که ... * تنبلی چشم و راهای درمان آن * خواص زرد آلو * گیاه جعفری * ماسکی بسیار خوب برای پوست های چرب و جوش دار * ارواح انسانها بعد از مردن به کجا می روند و چه حالی دارند؟ * لیموناد صورتی با تکه های ژله * سرطان دهان چه علامت هایی دارد وچگونه درمان میشود * آشنایی با خواص درمانی زرشک * تازه های تست روان شناسی * اسامی فراورده های غذایی غیر مجاز اعلام شد * جملات زیبا و دلنشین * اس ام اس عید سعید فطر * اس ام اس چهارشنبه سوری * آیا شرایط جوی می تواند بر بدن تاثیر بگذارد؟ * اس ام اس طنز تبریک نوروز 94 * راه رفتن در آب برای لاغرشدن و چربی‌سوزی مفید است؟ * سالاد پاستا یونانی * ويژگي‌هاي يك رژيم اصولي * تغیر صدای هنگ آوت ,وایبر,واتس آپ و فیسبوک * روش تهیه‌ زرشک‌پلو با مرغ و 12 راز خوشمزه‌تر شدن آن * 7 غذای عضله ساز برای مردان * تهیه ی شیرینی تر در کمترین زمان * اس ام اس عاشقانه و دلتنگی * دانستني هایی درباره لوازم آرايشی که باید بدانید * عشق, صبر و گذشت * طرز تهیه کیک چوبی شکلاتی برای نوروز * طرز تهیه ی پیتزا مخلوط * آلفنتانیل * آشنایی با علامت های فشار خون بالا و راههای پیشگیری از آن * IP چیست و چه کاربردی دارد؟ * طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد * هر آنچه که باید در مورد دیابت بدانیم * خواص هل؛ دانه معطر * چربی ترانس یا اشباع شده؟ * راز های روان شناسی در مورد آقایان… * سوپ سیب و کلم بروکلی * سخنان دکتر علی شریعتی(2) * شیرموز شکلاتی * طرز تهیه خورش فسنجان * خواص و مضرات آبغوره * چای زرد چوبه و سم زدایی از کبد * زنان ورزشکار و تغذیه ی مناست * بوستان نهج البلاغه * مقاله ای در مورد عفاف وحجاب * هویج * یک روش عالی و آسان برای حفظ تناسب اندام در خانمها * داستانی عبرت انگیز * عرق کاسنی و خواص آن * نکات تغذیه ای ویژه ماه مبارک رمضان * دردهای قفسه سینه نشانه ی چه بیماری است * هفت ادویه ی که به تناسب اندام و لاغری کمک میکند * گیاه معجزه گر و مهمترین خواص درمانی بابونه * مطالب جالب و آموزنده * اس ام اس و پیامک عاشقانه * اهميت و ارزش زبان‏ * خرمالو، فواید خرمالو، خاصیت خرمالو