خانه درباره ما ثبت نام ورود تماس با ما

دنیای ایرانیان

شما اینجا هستید : تغذیه و آشپزی خواص سبزیجات و گیاهان خواص سویا

خواص سویا
خواص سویا

آجيل سويا اخيرا وارد بازار شده و در زمره تنقلات شمرده مي شود. اين آجيل سرشار از پروتئين است که به تقليل کلسترول و تنظيم اندازه قند خون ياري مي کند. در ضمن به علت برخورداري از ضد اکسيدکننده ها و ايزوفلاوون ها، کمک بزرگي در رويارويي با انواع سرطان ها به حساب مي آيد. خواص سويا آجيل سويا اخيرا وارد بازار شده و در زمره تنقلات شمرده مي شود. اين آجيل سرشار از پروتئين است که به تقليل کلسترول و تنظيم اندازه قند خون ياري مي کند. در ضمن به علت برخورداري از ضد اکسيدکننده ها و ايزوفلاوون ها، کمک بزرگي در رويارويي با انواع سرطان ها به حساب مي آيد. فرآورده يادشده در قياس با ديگر تنقلات نه فقط از حيث مقدار پروتئين، املاح و ويتامين هاي بسياري را داراست که از جهت قيمت هم مقرون به صرفه مي باشد. ايزوفلاوون هاي سويا به واقع واحدهايي از «فيتواستروژن» در سويا وجود دارند که موجب پيشگيري از ابتلا به سرطان، پوکي استخوان و امراض قلبي مي شوند و همين طور باعث کاهش عوارض دوران يائسگي مي گردند. سويا نه تنها از لحاظ آهن، ويتامين هاي گروه B، کلسيم و روي غني است، بلکه تنها پروتئين گياهي است که همچون پروتئين هاي حيواني حاوي تمام اسيدهاي آمينه ضروري است. از آنجايي که ميزان پروتئين روزانه مورد نياز زنان 50 گرم و مردان 68 گرم است، 100 گرم آجيل سويا در سنجش با ساير آجيل ها بيشترين ميزان پروتئين را دارا است. طعم هاي آجيل سويا آجيل سويا در طعم و مزه هاي نمکي، بي نمک، معطر (گلپر)، فلفلي و ترش عرضه مي شود. آجيل سويا و ارزش سلامتي «ايزوفلاوون»هاي آجيل سويا به ويژه «ژنيستين» به عنوان يک ضد «استروژن» سبب به تعويق افتادن رشد سرطاني ياخته ها از جمله سرطان هاي سينه، پروستات، روده بزرگ و ريه مي گردد. آجيل سويا نه تنها منبع غني کلسيم است، بلکه جذب آن را نيز آسان مي کند. افزون بر اين، وجود «ايزوفلاوون»هاي آجيل سويا، تحليل کلسيم استخوان ها را کاسته و موجب تقويت توده استخواني مي شود. پژوهش ها، حاکي از آنند که مصرف مرتب و مدام چهار تا شش بار در روز (لااقل 50 گرم) آجيل مزبور ممکن است آرتروز زنان و مردان را بکاهد. مصرف اين آجيل، به خاطر برخورداري از آميزه هاي (ترکيبات) ايزوفلاوون، اسيدهاي آمينه، آرژنين، گلايسين، سرشار بودن از الياف گياهي، فينواستروژن ها، ساپونين و ليستين، ارزان ترين، مؤثرترين و سريع ترين راه جهت کاهش ميزان کلسترول خون و بيماري هاي قلبي است. آجيل سويا حاوي آميزه هاي «بيواکتيوي» است که موجب کاهش و کوچک شدن ياخته هاي چربي و افزايش توده عضلاني در بدن مي شود. ايزوفلاوون هاي موجود در آجيل سويا براي درمان و جلوگيري از پير شدن پوست و رفع چروک و همچنين آجيل سويا در داشتن پوست شاداب، جوان و بدون چروک بسيار اثر دارد. الياف گياهي موجود در آجيل سويا تأثير مثبتي بر تنظيم سطح گلوکز خون دارد. ضمنا مقادير فراوان اسيدهاي آمينه گلايسين و آرژنين موجود در آجيل سويا سبب تقليل انسولين خون مي شود. هيپوتيروئيديسم در خانم هاي مسن بسيار رايج است. لذا با اصلاح برنامه غذايي روزانه و مصرف آجيل مذکور، ميزان عملکرد غده تيروئيد بهبود مي يابد. در دوران يائسگي، سنتز استروژن در زنان کاسته مي گردد. با توجه به ساختار شيميايي ايزوفلاوون هاي آجيل سويا با هورمون استروژن، مصرف منظم و پياپي آجيل سويا مي تواند باعث جلوگيري از عوارض دوران يائسگي مخصوصا گُرگرفتگي شود. وجود درصدهاي بالاي املاح معدني در آجيل سويا مانند کلسيم، پتاسيم، فسفر، گوگرد و ... سبب حفظ تعادل عصبي و دفاع بدن در برابر عفونت مي گردد.

تعداد بازدید از این صفحه : 1074 ساعت و تاریخ انتشار : 00 : 00 : 00 -622/10/10


آخرین مطالب مشابه

کدو تنبل ، خواص شگفت انگیز کدو تنبل خوردن شوید سرفه و تنگی نفس را بهبود میبخشد خواص سیر وحشی سنبل هندی گیاه رازیانه و خواص آن سیر و درمان آرتروز و رماتیسم خواص گیاه تاج‌خروس کسرول سبزیجات ( غذای گیاهخواران ) آشنایی با خواص تغذیه‌ای و درمانی پیازچه چاي كوهی

شما هم نظر بدهید


جدیدترین مطالب

مطالب پیشنهادی