>> >> >> معرفی جاذبه های گردشگری شهر ری

معرفی جاذبه های گردشگری شهر ری

معرفی جاذبه های گردشگری شهر ری


حرم عبدالعظیم حسنی عبدالعظیم فرزند علی ابن حسن‌ ابن زید ابن حسن‌ ابن علی ابن ابی‌طالب‌، علیهم السلام است. حضرت عبدالعظیم‌(ع‌)، ملقب به سید الکریم‌، با کنیه ابوالقاسم‌، فرزند علی ابن حسن‌ ابن زید ابن حسن‌ ابن علی ابن ابی‌طالب‌، علیهم السلام‌ است‌. ولادت با سعادت حضرت عبدالعظيم(ع‌) در سال 173 هجري قمري در شهر مقدّس مدينه واقع شده است و مدّت 79 سال عمر با بركت او با دوران امامت چهار امام معصوم يعني امام موسي كاظم(ع‌)، امام رضا(ع‌)، امام محمّدتقي(ع‌) و امام عليّ النّقي(ع‌) مقارن بوده، محضر مبارك امام رضا(ع‌)، امام محمّد تقي(ع‌) و امام هادي(ع‌) را درك كرده و احاديث فراواني از آنان روايت كرده است. اين فرزند حضرت پيامبر(ص)، از آنجا كه از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي(ع‌) است به حسني شهرت يافته است. شیخ صدوق در کتاب امالی در ضمن حدیثی گفته است که هنگامی که حضرت عبدالعظیم خدمت امام هادی(ع‌) مشرف شد و عقاید خود را اظهار کرد امام هادی فرمود تو از دوستان ما هستی‌. حرم عبدالعظیم حسنی حرم عبدالعظیم حسنی حرم عبدالعظیم حسنی حرم عبدالعظیم حسنی حرم عبدالعظیم حسنی حرم عبدالعظیم حسنی حرم عبدالعظیم حسنی حرم عبدالعظیم حسنی حرم عبدالعظیم حسنی حضرت عبدالعظيم الحسني(ع‌) از دانشمندان شيعه و از راويان حديث ائمه معصومين عليهم السّلام و از چهره هاي بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بيت عصمت عليهم السّلام و پيروان آنان بود و در مسايل دين آگاه و به معارف مذهبي و احكام قرآن، شناخت و معرفتي وافر داشت. ستايشهايي كه ائمه معصومين عليهم السّلام از وي به عمل آورده اند، نشان دهنده شخصيّت علمي و مورد اعتماد اوست؛ حضرت امام هادي(ع‌) گاهي اشخاصي را كه سؤال و مشكلي داشتند، راهنمايي مي فرمودند كه از حضرت عبدالعظيم الحسني(ع‌) بپرسند و او را از دوستان حقيقي خويش مي شمردند و معرّفي مي فرمودند. در آثار علماي شيعه نيز، تعريفها و ستايشهاي عظيمي درباره او به چشم مي خورد، آنان از او به عنوان عابد، زاهد، پرهيزكار، ثقه، داراي اعتقاد نيك و صفاي باطن و به عنوان محدّثي عاليمقام و بزرگ ياد كرده اند؛ در روايات متعدّدي نيز براي زيارت حضرت عبدالعظيم(ع‌)، ثوابي همچون ثواب زيارت حضرت سيّد الشهدا، امام حسين(ع‌) بيان شده است. زمينه هاي مهاجرت حضرت عبدالعظيم(ع‌) از مدينه به ري و سكونت در غربت را بايد در اوضاع سياسي و اجتماعي آن عصر جستجو كرد؛ خلفاي عبّاسي نسبت به خاندان حضرت پيامبر(ص) و شيعيان ائمه عليه السّلام بسيار سختگيري مي كردند، يكي از بدرفتارترين اين خلفاء متوكّل بود كه خصومت شديدي با اهل بيت عليهم السّلام داشت، و تنها در دورت او چندين بار مزار حضرت امام حسين(ع‌) را در كربلا تخريب و با خاك يكسان ساختند و از زيارت آن بزرگوار جلوگيري به عمل آوردند. سادات و علويّون در زمان او در بدترين وضع به سر مي بردند. حضرت عبدالعظيم(ع‌) نيز از كينه و دشمني خلفا در امان نبود و بارها تصميم به قتل آن حضرت گرفتند و گزارشهاي دروغ سخن چينان را بهانه اين سختگيري ها قرار مي دادند، درچينن دوران دشوار و سختي بود كه حضرت عبدالعظيم(ع‌) به خدمت حضرت امام هادي(ع‌) رسيد و عقايد ديني خود را بر آن حضرت عرضه كرد، حضرت امام هادي(ع‌) او را تأييد فرموده و فرمودند: تو از دوستان ما هستي. ديدار حضرت عبدالعظيم(ع‌) در سامرا با حضرت امام هادي(ع‌) به خليفه گزارش داده شد و دستور تعقيب و دستگيري وي صادر گشت، او نيز براي مصون ماندن از خطر، خود را از چشم مأموران پنهان مي كرد و در شهرهاي مختلف به صورت ناشناس رفت و آمد مي كرد و شهر به شهر مي گشت تا به ري رسيد و آنجا را براي سكونت انتخاب كرد. علّت اين انتخاب به شرايط ديني و اجتماعي ري در آن دوره بر مي گردد كه وقتي اسلام به شهرهاي مختلف كشور ما وارد گشت و مسلمانان در شهرهاي مختلف ايران به اسلام گرويدند، از همان سالها ري يكي از مراكز مهمّ سكونت مسلمانان شد و اعتبار و موقعيّت خاصّي پيدا كرد. زيرا سرزميني حاصلخيز و پرنعمت بود، عمرسعد هم به طمع رياست يافتن بر ري در حادثه جانسوز كربلا، حضرت حسين بن علي(ع‌) را به شهادت رساند. در ري هم اهل سنّت و هم از پيروان اهل بيت عليهم السّلام زندگي مي كردند و قسمت جنوبي و جنوب غربي شهر ري بيشتر محلّ سكونت شيعيان بود. حضرت عبدالعظيم(ع‌) به صورت يك مسافر ناشناس، وارد ري شد و در محلّه ساربانان در كوي سكّه الموالي به منزل يكي از شيعيان رفت، مدّتي به همين صورت گذشت. او در زيرزمين آن خانه به سر مي برد و كمتر خارج مي شد، روزها را روزه مي گرفت و شبها به عبادت و تهجّد مي پرداخت، تعداد كمي از شيعيان او را مي شناختند و از حضورش در ري خبر داشتند و مخفيانه به زيارتش مي شتافتند، امّا مي كوشيدند كه اين خبر فاش نشود و خطري جانِ حضرت را تهديد نكند. پس از مدّتي، افراد بيشتري حضرت عبدالعظيم(ع‌) را شناختند و خانه اش محلّ رفت و آمد شيعيان شد، نزد او مي آمدند و از علوم و رواياتش بهره مي گرفتند و عطر خاندان عصمت عليهم السّلام را از او مي بوئيدند و او را يادگاري از امامان خويش مي دانستند و پروانه وار گردِ شمعِ وجودش طواف مي كردند. حضرت عبدالعظيم(ع‌) ميان شيعيان شهرري بسيار ارجمند بود و پاسخگويي به مسايل شرعي و حلّ مشكلات مذهبي آنان را برعهده داشت؛ اين تأكيد ، هم گوياي مقام برجسته حضرت عبدالعظيم عليه السّلام است و هم مي رساند كه وي از طرف حضرت امام هادي(ع‌) در آن منطقه، وكالت و نمايندگي داشته است؛ مردم سخن او را سخن امام(ع‌) مي دانستند و در مسايل ديني و دنيوي، وجود او محور تجمّع شيعيان و تمركز هواداران اهل بيت عليهم السّلام بود. روزهاي پاياني عمر پربركت حضرت عبدالعظيم(ع‌) با بيماري او همراه بود، آن قامت بلند ايمان و تلاش، به بستر افتاده بود و پيروان اهل بيت در آستانه محروميّت از وجود پربركت اين سيّد كريم قرارگرفته بودند، اندوه مصيبتهاي پياپي مردم و روزگار تلخ شيعيان در عصر حاكميت عبّاسيان برايش دردي جانكاه و مضاعف بود؛ در همان روزها يك روياي صادقانه حوادث آينده را ترسيم كرد: يكي از شيعيان پاكدل ري، شبي درخواب حضرت رسول (ص) را در خواب ديد. حضرت پيامبر اكرم (ص) به او فرمود: فردا يكي از فرزندانم در محلّه سكّه المولي چشم از جهان فرو مي بندد، شيعيان او را بردوش گرفته به باغ عبدالجبّار مي برند و نزديك درخت سيب به خاك مي سپارند. سحرگاه به باغ رفت تا آن باغ را از صاحبش بخرد و افتخار دفن شدن يكي از فرزندان پيامبر (ص) را نصيب خويش سازد، عبدالجبّار كه خود نيز خوابي همانند خوابِ او را ديده بود، به رمز و راز غيبي اين دو خواب پي برد و براي اينكه در اين افتخار، بهره اي داشته باشد، محلّ آن درخت سيب و مجموعه باغ را وقف كرد تا بزرگان و شيعيان در آنجا دفن شوند. همان روز حضرت چشم از جهان فرو بست. خبر درگذشت اين نواده رسول اكرم (ص) دهان به دهان گشت و مردم با خبر شدند و جامه هاي سياه پوشيدند و بر در خانه حضرت عبدالعظيم الحسني(ع‌) گريان و مويه كنان گرد آمدند؛ پيكر مطهّر او را غسل دادند، به نقل برخي مورّخان در هنگام غسل، در جيب پيراهن او كاغذي يافتند كه نام و نسب خود را در آن نوشته بود؛ بر پيكر او نماز خواندند، تابوت او را بردوش گرفتند و با جمعيّت انبوه عزادار به سوي باغ عبدالجبّار تشييع كردند و پيكر مطهّرش را در كنار همان درخت سيب كه رسول خدا (ص) به آن شخص اشاره كرده بود، دفن كردند تا پاره اي از عترت مصطفي (ص) در اين باره به امانت بماند و نورافشاني كند و دلباختگان خاندان پيامبر (ص) از مزار اين وليّ خدا فيض ببرند. حضرت عبدالعظيم(ع‌) جز قريب 80 حديث كه فعلاً در دست است، دو كتاب نيز تأليف نموده است. يكي از آنها كتابيست به نام خطب كه فرمايشات حضرت علي(ع‌) است و آنها در نهج البلاغه موجود است و ديگر ، كتابيست به نام يوم و ليله كه صاحب بن عباد محتواي آن را فرايض روز و شب ذكر نموده است. ابن قولويه در کامل الزّيارات(باب 107 صفحه 324) از عليّ ابن حسين ابن موسي بن بابويه و او از محمّد ابن يحيي اشعري عطار قمي روايت کرده يکي از اهالي ري گفت بر حضرت ابوالحسن العسکري امام هادي(ع‌) وارد شدم آن جناب از من پرسيد کجا بودي؟ عرض کردم به زيارت سيّد الشهدا(ع‌) رفته بودم آن حضرت فرمود بدان و آگاه باش اگر قبر عبدالعظيم حسني(ع‌) را که در نزد شماست زيارت کرده بودي مثل آنست که حضرت حسين ابن علي را در کربلا زيارت کرده باشي. بنای اصلی و نخستین بقعه در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری، توسط محمد پسر زید داعی علوی‌ تعمیر اساسی شد. درگاه اصلی ورودی بنا که در سمت شمال قرار دارد، برای نخستین بار در زمان پادشاهان آل بویه و سپس در دوره قاجار به یاری مجد الملک قمی کامل شد. با گذشت زمان‌، متعلقات دیگری هم بنای فوق افزوده شد تا به صورت مجموعه بزرگ کنونی درآمد. در حال حاضر، بنا مشتمل بر حرم‌های متعدد، رواق‌ها، مسجدها، ایوان‌ها و صحن‌ها است‌. در دوره صفویه‌، بناهای اطراف به آن افزوده شد و در دوره قاجار، به دلیل نزدیک بودن به پایتخت‌، توجه بیش‌تری به آن شد و بیش‌تر بناهای وابسته به حرم عبدالعظیم و امام‌زاده زید در این دوره تکمیل و تزیین شد. از آثار تاریخی این مجموعه به سردر آجری دوران سلجوقی و صندوقی از چوب عود، فوفل و گردو و با کتیبه‌هایی به خط نسخ و ثلث برجسته می توان اشاره کرد که به سال ۷۲۵ ه.ق. تعلق دارد. بنای اصلی حرم‌، اتاقی چهار ضلعی به ابعاد ۷/۵ متری است که در بالا با چهار گوشواره به هشت ضلعی و سپس به کمک طاق‌بندهایی کوچک به شانزده ضلعی تبدیل و زمینه برای برپایی گنبد فراهم می‌شود. پوشش زیرین گنبد با طاق ضربی مدور در زمان شاه تهماسب تغییر یافت و پوشش خارجی آن درسال ۱۲۷۰ ، به دستور ناصرالدین شاه با خشت‌های مسی و زرین تزیین‌شد. حرم در هر ضلع به وسیله دری به رواق‌های مجاور گشوده می‌شود. اطراف ضریح حرم از سنگ مرمر سیاه و سفید به ارتفاع ۱/۶۵ متر پوشیده شده و نیز درسال ۱۲۷۳، به فرمان ناصرالدین شاه بالای آن تا سقف به طرز چشم نوازی آینه کاری شده است‌. در قسمت شرقی حرم‌، مسجد زنانه و در قسمت غربی مسجد مردانه و قبر ناصرالدین شاه قرار داشت‌. در گذشته‌، درِ کوچکی در سمت جنوبی قبر ناصرالدین شاه وجود داشت که به حرم امام‌زاده حمزه(ع‌) باز می‌شد. در سال۱۲۷۰ ، بالای حرم و در کنار گنبد، دو گل دسته به ارتفاع ۲۴ متر از سطح بام و به قطر دو متر ساخته شد. بر فراز ضریح نیز حدود ۶۴ گلدان زرین قرار دارد. مهم‌ترین صحن و ایوان حرم متعلق به ایوان وسیع آستانه است که در شمال حرم واقع شده است‌. این ایوان به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. ایوان جنوبی حرم نیز درسال ۹۴۴، به فرمان شاه تهماسب صفوی ساخته و در دوره قاجار آینه کاری و تزیین شد. صحن‌های دیگر حرم شامل صحن توتی یا مدرسه امین السلطان در شمال غربی‌، صحن کاشانی(صحن ناصرالدین شاه یا ولی‌عهدی)، در غرب‌ حرم و صحن باغ علی جان در شرق و حرم و صحن جنوبی است که به صحن امام زاده حمزه(ع‌) معروف است‌. در غرب حرم مسجد و رواق بالاسر قرار دارد که از ساخته‌های دوران صفوی است‌. این مسجد دارای محراب بسیار زیبایی است که با کاشی‌های معرق رنگارنگ تزیین شده است‌. گورستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع‌) با مقابر، صحن‌ها و مجموعه‌های خصوصی اطراف حرم‌، اعتبار ویژه‌ای دارد. احترام و تقدس ویژه‌ای که مردم برای حضرت قایل بوده‌اند موجب خاک سپاری بسیاری از شخصیت‌های سیاسی‌، اجتماعی و فرهنگی در این گورستان شده است‌. آیت‌الله کاشانی، علامه محمد قزوینی‌، قاآنی شیرزای‌، خاندان قائم مقام فراهانی‌، بدیع‌الزمان فروزانفر، حسین علی میرزا، نصرت السلطنه‌، ستارخان‌، ‌ناصرالدین شاه‌، گروهی از دراویش نعمت‌اللهی و فرزندان آیت‌الله بهبهانی در این گورستان دفن شده اند. درسال ۱۳۶۹، طرح توسعه حرم عبدالعظیم‌، در قالب بیش از ۱۶ پروژه بزرگ مذهبی‌، فرهنگی و رفاهی انجام و ازسال ۱۳۷۱، عملیات اجرایی طرح به شعاع ۲۰۰ مترمربع از حرم مطهر در زمینی به وسعت ۲۰۰۰۰ مترمربع آغاز گردید. به همین منظور، تمام قبرهای قدیمی اطراف حرم که به مرور زمان خراب شده بود و شکل ناخوشایندی به مجموعه بخشیده بود تخریب و تعداد زیادی از منازل و مغازه‌های اطراف خریداری گردید. زیربنای تقریبی مجموعه ۱۰۰ هزار مترمربع بوده و بودجه مورد نیاز آن نیز بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد شد، که از محل درآمدهای آستان‌، همیاری مردم و مساعدت‌های دولت تأمین می‌شود. احداث این پروژه‌ها زیر نظر تیمی از کارشناسان معاونت عمران آستان مقدس و با بهره‌گیری از معماران چیره دست‌، هم‌زمان انجام گرفته است که در نوع خود از نظر سرعت و کیفیت عملیات ساختمانی کم نظیر است‌. این حرم پس از اجرای طرح توسعه‌، دارای زیربنای ۳۷۰۰ مترمربع‌، رواق‌های جدید با ۸۰۰۰ متر مربع‌، مصلای بزرگ ری ۵۰۰۰ مترمربع‌، مرکز فرهنگی جوانان ۵۰۰۰ مترمربع‌، دارالتولیه ۲۷۰۰ مترمربع‌، صحن مصلی(صحن سابق باغچه علی‌جان‌) ۱۶۵۰ مترمربع؛ صحن امام‌زاده حمزه ۲۰۰۰۰ متر مربع‌؛ دانشکده علوم حدیث ۵۸۰۰ مترمربع‌؛ سالن اجتماعات ۳۰۰۰ مترمربع‌؛ موزه جدید ۱۸۰۰ مترمربع‌؛ تختگاه‌های شمالی و جنوبی ۷۰۰ مترمربع‌؛ صحن امام‌زاده طاهر(ع‌) ۶۵۰۰ مترمربع‌؛ بیمارستان ۵۰۰۰ مترمربع‌؛ مهمان‌سرا ۵۰۰۰ مترمربع‌؛ حوزه علمیه برهان ۵۰۰۰ مترمربع‌؛ کتابخانه‌ ری با ۱۸۰۰ مترمربع و بستان‌های جنوبی و شمالی است‌. جوانمرد قصاب جوانمرد قصاب نام یک شخصیت نیمه افسانه‌ای، نیمه تاریخی، و آرامگاهی (بقعه) در نزدیکی شهر ری است که در پاره‌ای از متون به او اشاره‌هایی شده‌است. محله پیرامون این بقعه نیز محله جوانمرد قصاب نام دارد. بعضی‌ها اعتقاد دارند این مکان مقبره ابوالعباس قصاب آملی که از طایفه جوان آملی بود است که معروف به ابوالعباس قصاب جوانمرد یا جوان آملی است. پیرامون شخصیت جوانمرد قصاب روایت‌های متفاوتی ذکر شده‌است. در رساله‌ای در بارهٔ قصابان و سلاخان درباره او آمده‌است: کنیزکی از جوانمرد قصاب گوشت خواست، اما به هر گوشتی که جوانمرد به او می‌داد، راضی نمی‌شد. جوانمرد خشمگین شد و پول او را پس داد. کنیزک که از ملامت و آزار آقای خود می‌ترسید، گریه آغاز کرد. شاه مردان، علی بن ابی طالب، که از آنجا می‌گذشت مشکل کنیز را دریافت و به جوانمرد گفت که به کنیز گوشت بدهد. جوانمرد که علی را نمی‌شناخت، دست خود را به علامتِ امتناع از قبول فرمان آن حضرت تکان داد. پس از آنکه حضرت رفت، قنبر به جوانمرد گفت: «تو شاه مردان را نشناختی‌؟». جوانمرد دو چشم خود را با کارد بیرون آورد و دست خود را با ساطور از تن جدا کرد و به قنبر گفت که او را نزد علی‌علیه‌السلام ببرد. حضرت‌علی فرمود چشمان و دست وی را در موضع خود بنهند، سپس فاتحه‌ای خواند و بر جوانمرد دمید، فوراً چشمان و دست او درست شد. این داستان با اندکی تغییر در برخی از کتاب‌های مقتل، از جمله طریق‌البُکاء از محمدحسین بن عبدالله گریان شهرابی، که در آن داستانی دیگر در باره یکی از قصابان هواخواه علی‌بن ابی‌طالب آمده‌است و شاید منظور از او نیز جوانمرد قصاب بوده باشد هم ذکر شده‌است. در برخی آثار کهن جغرافیایی و تاریخی نیز از مقبره جوانمرد قصاب یاد شده‌است و این گمان را پدید می‌آورد که شاید جوانمرد قصاب شخصیت تاریخی ناشناخته‌ای باشد. حمدالله مستوفی از مدفن او در ری و عبدالرزاق سمرقندی در ذکر وقایع از مدفن او در سرخس یاد کرده‌اند. به‌نظر قزوینی جوانمرد قصابِ مدفون در سرخس به جوانمرد قصابِ ری ربطی ندارد. امروزه نیز در جنوب تهران به سوی ری، در زمین‌های منصورآباد در منطقه بیستم شهرداری تهران بقعه‌ای به نام جوانمرد قصاب هست که به احتمال زیاد بعد از عهد فتحعلی شاه در (۱۲۱۲ـ۱۲۵۰) ساخته شده‌است. ابیات لوحه قبرِ داخل بقعه نشان می‌دهد که صاحب آن را همان پیر افسانه‌ای صنف قصاب دانسته‌اند. محله اطراف بقعه نیز جوانمرد قصاب نام گرفته و قصه جوانمرد قصاب برای مردم این محل، معروف و مقبره او زیارتگاه است. مقبره‌های دیگری هم در برخی روستاها به نام جوانمرد قصاب وجود دارد و احتمال دارد همه آنها مقبره‌هایی نمادین برای شخصیت افسانه‌ای جوانمرد قصاب باشند. قصابان افغانستان شب‌های جمعه به نام جوانمرد قصاب نذری می‌دهند و در حین مراسم، یکی از پیران خانواده، قصه جوانمرد قصاب را نقل می‌کند برج و آرامگاه طغرل برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهر ری در استان تهران قرار دارد. این برج از آثار به جا مانده از دوره‌ي سلجوقیان است و در سال 1310 با شماره 147 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است. برج طغرل با مساحتی بالغ بر 48 متر مربع و ارتفاعی در حدود 20 متر و با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای افراشته، خودنمايی می‌کند که نمای داخلی آن به صورت استوانه است. این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع 4 متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود 1.5 متر تشکیل شده و دیوارهای بالای ارتفاع 4 متر به صورت تو خالی طراحی شده و وسط آن پلیکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمايی می‌کند که رابطی بین قسمت‌های تحتانی و فوقانی برج می‌باشد. درب‌ها و قوس‌های رازی که فشار فوق‌العاده‌ای را تحمل می‌کند و تو خالی بودن دیوارهای فوقانی به استحکام بنا کمک کرده و جنس خشت به کار رفته در برج که از زاج و خاک و سفیده‌ی تخم مرغ است بر استحکام آن می‌افزاید. از ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد این برج، کاربرد آن به عنوان یک ساعت آفتابی عظیم است. بدین صورت که شيارهای دور تا دور برج به گونه‌ای طراحی شده که با طلوع آفتاب در سمت شرق بنا، کم‌کم یکی از کنگره‌ها روشن می‌شود و آفتاب به درون آن می‌تابد. با گذشت نیم ساعت از طلوع خورشید، نصف کنگره روشن می‌شود و با گذشت یک ساعت از طلوع خورشید، یک کنگره به طور کامل روشن می‌شود. به همین ترتیب با گذشت دو ساعت دو کنگره و با گذشت سه ساعت سه کنگره روشن می‌شود، تا اینکه لحظه‌ای فرا می‌رسد که خورشید روی نصف النهار منطقه و در بیشترین ارتفاع خود از افق قرار می‌گیرد. در این هنگام خورشید دقیقاً بالای سر در جنوبی برج قرار می‌گیرد، زیرا درب‌های برج کاملاً شمالی – جنوبی بوده و روی نصف‌النهار واقع است. اختلافات فراوانی میان کارشناسان و مورخان درباره‌ی شخصیت مدفون در این بنا وجود دارد. عده‌ای آن را آرامگاه طغرل بیک سلجوقی می‌دانند و در مجمل‌التواریخ اینگونه آمده‌ است که « سلطان طغرل‌بیک شهر ری وفات رسید و تربتش آنجا برجاست ». مورخ نامی ترکیه، فارق سومر نیز محل دفن طغرل را همین مکان می‌داند. عده‌ای دیگر از نویسندگان این مکان را محل دفن خلیل سلطان از فرزندان تیمور لنگ و همسر او شادالملک در قرن پانزدهم می‌دانند. در کتاب جامع ری باستان تالیف حسن کریمیان نیز آمده‌ است که گروهی این بنا را منتسب به فخرالدوله می‌دانند. استاد سید محمد طباطبایی با توجه به تحقیقات مفصلی که پیرامون این اثر تاریخی و شخصیت مدفون در آن داشته‌ است این بنا را متعلق به ابراهیم الخواص می‌داند. پیکر محمد طباطبایی پس از مرگ در جوار این برج در سال ۱۳۷۱ به خاک سپرده‌ شد. امامزاده بی بی زبیده از بيرون كه نگاه می‌كنی سردری طلايی همراه با دو گلدسته نمايان است كه توجه خيلی‌ها را به خـود جلب می‌كند. انتهای حياط ساختمان اصلی امامزاده قرار دارد، از پله‌های ساختمان وارد قسمت اصلی امامزاده شديم. درب ورودی بسيار قديمی با خاتم‌های زيبايی تزئين شده كه بيش از چند دهه از عمر آن می‌گذرد. آرامگاه بی‌بی‌زبيده يادگاری مهجور از عصر صفويه در شهر ری است، اين آرامگاه واقع در شهرری بعد از پل سیمان، حسین آباد واقع شده است. مردم محلی اين آرامگاه را منتسب به دختر امام حسين(ع) می‌دانند. فاطمه زبيده، بنت سيد الشهدا(ع) و زوجه حضرت قاسم و خواهر امام سجاد(ع)، در شهر ری جايی نزديك به حرم حضرت شاه عبدالعظيم آرميده است. در كتاب كنزالانساب در باب ذكر اولاد امام حسين(ع) چنين آورده‌اند كه حضرت شش فرزند به نام‌های حضرت امام زين‌العابدين(ع)، حضرت علی‌اكبر(ع)، عبدالله(ع) و دختران زبيده خاتون(س) و فاطمه(س) داشتند. بقعه بی‌بی زبيده خاتون(س) يكی از بقاع موجود در شهر ری است كه از زمان ساخت تاكنون چندين بار بازسازی شده است. از بيرون كه نگاه می‌كنی سردری طلايی همراه با دو گلدسته نمايان است كه توجه خيلی‌ها را به خـود جلب می‌كند. انتهای حياط ساختمان اصلی امامزاده قرار دارد، از پله‌های ساختمان وارد قسمت اصلی امامزاده شديم. درب ورودی بسيار قديمی با خاتم‌های زيبايی تزئين شده كه بيش از چند دهه از عمر آن می‌گذرد. انتهای حياط ساختمان اصلی امامزاده قرار دارد، به روبروی حرم كه ميرسی حوض هشت گوشی قرار دارد كه در داخلش يك حوض دايره‌ای شكل است كه پر است از ماهی‌های عيد اهالی محل، در بالای حوض دايره‌ای، حوض كوچكتری قرار دارد كه خدام با سليقه، داخل آبش، گل‌هايی را شناور كرده‌اند. بنا به گفته خادم امامزاده، اين بنا 400 سال پيش به دستور شاه سلطان حسين احداث شده است، رواق اصلی مربوط به عصر صفويه است و پله‌ها و ايوان‌ها در زمان قاجار به آن اضافه شده است. لوحی در رواق حرم قرار دارد كه در سال ۱۲۶۸ ه.ق، به دستور مادر ناصرالدين شاه برای اين مكان تهيه شده است و بر روی آن با خط نستعليق‌، شرح سفر بی‌بی شهربانو و دخترش‌ زبيده خاتون‌ و امام زاده قاسم (قاسم ثانی‌) روايت شده است‌، دری كه به روی ضريح باز می‌شود، دری چوبی و منبت كاری است. ضريح بی‌بی زبيده، از آن ضريح‌های چوبی قديمی است، از آن‌ها كه سردی و سختی فلز را ندارند، از آن‌ها كه كمتر جايی می‌توانی پيدايشان كنی، تزئينات داخل حرم با تلفيقی از طيف‌های رنگ سبز، طلايی، آبی و سفيد كار شده‌اند و نقاشی روی گچ‌ها به سبك گل لندنی و مربوط به دوره قاجار است. اطراف ضريح پر است از در و پنجره، درهايی كه به ايوان اصلی باز می‌شوند، روی ايوان كه می‌روی تا دوردست‌ها آپارتمان‌ها را می‌بينی، نمی‌دانم آن موقع‌ها آدم‌های گذشته از اينجا كه من ايستاده‌ام، چه منظره‌ای را تماشا می‌كردند… آدرس بی بی زبیده شهر ری تهران، شهر ری ، خیابان فدائیان اسلام بعد از پل سیمان حسین آباد بقعه مقدسه بی بی زبیده (قبل از چهار راه دیلمان نرسیده به سه راه ورامین ) بقعه متبرکه امامزاده زید امامزاده زید(ع) با کنیه ابوالحسن(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع)است. بقعه و بارگاه ایشان در محله صادقیه (نعمت آباد) جاده ساوه قرار دارد که درمیان گورستان عمومى واقع شده است. امامزاده زید(ع) با کنیه ابوالحسن(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع)است. بقعه و بارگاه ایشان در محله صادقیه (نعمت آباد) جاده ساوه قرار دارد که درمیان گورستان عمومى واقع شده است. بناى بقعه آن حضرت با مساحت 350 متر مربع در سال 1358 در قالب طرح جامع عمرانى احداث گردیده است. طرح داخلى حرم به صورت هشت ضلعى و سقف آن به صورت ضربى و سفید کارى شده است. همچنین گنبد بقعه کاشی کارى و نماهاى خارجى ساختمان نیز با کاشی خشتى نما سازى گردیده است. ضریح مطهر امامزاده از جنس آلومینیوم بر روى مرقد مطهر قرار دارد. اخیرا هم توسط بانیان خیر ضریح جدیدى ساخته شده و بر روى مرقد مطهر قرار گرفته و صندوقى نیز براى نذورات زائرین محترم در حرم نصب گردیده است. شجره نامه امامزاده نیز در داخل حرم نوشته شده است. محوطه بقعه که بیش از سه هکتار وسعت دارد، به دلیل واقع شدن در مجاورت جاده ساوه از موقعیت مناسب و خوبى برخوردار است. آرامگاه ابن بابویه آرامگاه ابن بابویه نخستین گورستان شهرری و دومین گورستان تهران محسوب می‌شود و بسیاری از مشهورترین چهره‌های ایران در آن مدفون شده‌اند بقعه ابوجعفر معروف و ملقب به شیخ صدوق ابن‌بابویه که در آرامگاهی به همین نام قرار دارد، در خیابان ابن‌بابویه و بالاتر از سه‌راه ورامین شهر ری در شهر تهران واقع است. قدمت آرامگاه ابن‌بابویه به زمان فتحعلی شاه می‌رسد؛ اما بجز کتیبه‌ای که در آن آیات قرآنی به خط یکی از خوشنویسان معروف قاجار نگاشته شده، هیچ اثر دیگری که گواهی از قدمت آرامگاه باشد، در آن وجود ندارد. آرامگاه ابن‌بابویه، آرامگاه‌های خانوادگی و قدیمی، عجیب و غریبی دارد که هر زیارت‌کننده‌ای را وسوسه می‌کند به داخلشان نگاهی بیندازد. این آرامگاه از جمله آثار تاریخی شهر ری محسوب می‌شود. شهر باستانی ری با بیش از 8 هزار سال سابقه، یکی از بزرگترین مراکز تمدنی شناخته شده دنیاست. شهر ری دارای 35 اثر تاریخی است که چشمه علی، باروی ری، آتشکده ری، استودان گبرها واقع در دامنه شمال غربی کوه بی‌بی‌شهربانو، قلعه گبری، برج طغرل و ابن بابویه (شیخ صدوق) از جمله آثار باستانی در ری هستند. از جمله چهره‌های سرشناسی که در آرامگاه ابن بابویه مدفون هستند می‌توان به غلامرضا تختی، علامه طباطبایی، علی اکبر دهخدا، دکتر سید حسین فاطمی، رحیم موذن‌زاده اردبیلی، میرزاده عشقی و هادی اسلامی اشاره کرد. دشت ری دشت ری یکی از مهم‌ترین دشت‌های استان تهران و منطقه‌ای مسکونی با اراضی گسترده زراعی است که در جنوب شهر فعلی تهران واقع شده است. در دوران اسلامی ری یکی از سه شهر معتبر در اقلیم شرق اسلام به شمار می‌رفت تا جایی که نویسنده کتاب احسن التقاسیم، آن را عروس شهرها و سکه جهان اسلام نامیده است. ری پس از فراز و نشیب‌های فراوانی که در طول تاریخ پشت سر گذاشت، در سال 617 هجری قمری توسط مغولان به طور کامل تخریب شد. هرچند از زمان صفویه به بعد این شهر بزرگ رونق گرفت، اما هرگز به عظمت گذشته خود دست نیافت. کوه بی بی شهر بانو کوه بی‌بی شهربانو شعبه‌ای از رشته کوه‌‌های البرز است که در قسمت جلگه‌ای تهران پیش رفته و در مشرق شهر ری قرار دارد. دلیل نامگذاری این کوه به «بی‌بی شهربانو» به بقعه و زیارتگاهی بازمی‌گردد که در دامنه جنوبی کوه ری قرار دارد و گفته می‌شود که این محل آرامگاه شهربانو؛ دختر یزدگرد سوم ساسانی (آخرین پادشاه ساسانی) و همسر امام حسین(ع) است اما در این خصوص تردیدهای بسیاری وجود دارد. بیشتر محققان اعتقاد دارند این بقعه آرامگاهی است متعلق به ایرانیان زرتشتی پیش از اسلام که ظاهراً اموات خود را آنجا آورده و در دخمه‌ای قرار می‌دادند. تپه ی چشمه علی تپه باستانی ” چشمه علی” در جنوب شرقی تهران و در قسمت شمالی شهر ری واقع شده است و قدمت آن به بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد بر می گردد که سرمنشاء حیات یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان و بنیاد شهر باستانی ری است. قدمت چشمه‌علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدندچشمه‌علی یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری ، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن بابویه ، برج طغرل ، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. چشمه‌علی از میان صخره‌اى بزرگ خارج شده و به سوى جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه سورینى بوده است که احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه على معروف شد.در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند. این تپه بدون شک یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی شهر ری است که هنگام بازدید از آن به استقرار تمدن هزار ساله در محل چشمه علی پی خواهید برد مکان این چشمه کوهی کم‌ارتفاع در انتهای غربی رشته کوه بی بی‌شهربانو است که از دامنه جنوبی آن چشمه پرآبی می‌جوشد. نام قدیم این چشمه به نام خانواده سورن بوده که از خاندان‌های مهم ایران و ری به حساب می‌آمده است. چشمه علی سرمنشاء حیات یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان و بنیاد شهر باستانی ری است. سفال‌های یافت شده در این محل از زیباترین سفال‌های پیش از تاریخ است که تعدادی از آنها را می‌توانید در موزه ملی ایران ببینید.ایجاد فضای سبز در روی سطح تپه با فواره‌هایی در مقابل نقش برجسته محوطه ساماندهی شده، موقعیتی عالی را برای گردشگران به وجود آورده است. لازم به توضیح است که نقش برجسته روی صخره چشمه علی به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ایجاد شده است. تالاب عش آباد تالاب عشق آباد در موقعیت جغرافیایی N352751 E513106 در استان تهران واقع است. این تالاب یکی از مراکز بسیار عالی برای پرنده نگری در حاشیه تهران است وتا کنون ۱۴۰ گونه پرنده از این تالاب رکورد شده است. تالاب مربع شکل است و طول آن در حدود 700 متر است. ارتفاع تالاب از سطح دریا 960 متر و پوشش گیاهی حاشیه آن گیاه نی است. دسترسی به تالاب از طریق تهران کمربندی شهر ری…ادامه مطلب نام انگلیسی: Eshghabad wetland نام فارسی : تالاب عشق‌ آباد تالاب عشق آباد در موقعیت جغرافیایی N352751 E513106 در استان تهران واقع است. این تالاب یکی از مراکز بسیار عالی برای پرنده نگری در حاشیه تهران است وتا کنون ۱۴۰ گونه پرنده از این تالاب رکورد شده است. تالاب مربع شکل است و طول آن در حدود 700 متر است. ارتفاع تالاب از سطح دریا 960 متر و پوشش گیاهی حاشیه آن گیاه نی است. دسترسی به تالاب از طریق تهران کمربندی شهر ری ، جاده ورامین ، بعد از فیروز آباد خروجی تپه میل، طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر در جاده آسفالت و رد شدن از شهرک صنعتی عشق آباد و روستای عشق آباد، پس از گاوداریهای انتهای روستا در یک مسیر خاکی ۲ کیلومتری تا تالاب میسر است. از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی تالاب میتوان به این موارد اشاره کرد: کلاغ ابلق، زاغی، کلاغ سیاه، گنجشک خانگی، دم جنبانک ابلق، قمری خانگی و کبوتر چاهی، سنقر تالابی، کورکور سیاه ، آبچلیک تک زی، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید بزرگ، خروس کولی، آبچلیک پاسرخ، خروس کولی دم سفید، سلیم طوقی کوچک، خوتکا ، نوک خنجری، اگرت کوچک، چلچله، چکاوک کاکلی، چکاوک آسمانی، اردک سرحنایی، کاکایی صورتی، حواصیل ارغوانی، فلامینگو ، آبچلیک آوازه خوان، کاکایی ارمنی، سلیم کوچک، دم جنبانک زرد، چکچک دشتی، پاشلک، تلیله نوک پهن، سینه سرخ، تلیله دم سفید، سسک چیفچاف، سار معمولی، چنگر نوک سرخ، پیپت تالابی ، چنگر، پرستوی دریایی تیره، قرقی، سسک بزرگ نیزار و سنگ چشم دم سرخ نقش برجسته ی ساسانی ری در اراضی امروزی کارخانه سیمان ری، حدود 8 کیلومتری جنوب تهران، جایی که در اصل دامنه جنوبی ارک ری بسط یافته است، بقایای ناپدید شده نقش برجسته ای که در سال 1974 توسط آقای فون گال دیده شده است، قرار داشت. این نقش برجسته که فتحعلیشاه قاجار محتملاً در سال های 20 قرن نوزدهم دستورو حجاری آن را داده است، او را سوار بر اسب در حال زدن نیزه به یک شیر نمایش داده است. او بدین وسیله نه فقط از یک نقش مایه قدیمی ایرانی دوباره پیروی کرده است، بلکه ظاهراً محلی را انتخاب کرده است که سفرکنندگان قدیمی به ایران در آنجا یک نقش برجسته قدیمی ساسانیان را دیده اند که اکنون فدای تصویر حجاری شده دوره قاجار شده است. از همه آشکارتر این را در نقاشی آبرنگ کرپورتر می بینیم که نقش برجسته را محیط شده در چارچوب عمیق خشنی نشان می دهد. کرپورتر طول و عرض تسطیح شده مستطیل شکل صخره را که نقش برجسته باید روی آن حجاری می شده است به ترتیب16 و 12 پا(معیار انگلیسی) عرضه داشته است. دقیق ترین توصیف نقش برجسته را مدیون سرویلیام اوزلی هستیم که متن او در اینجا تمام و کمال عرضه می شود: او (سوارساسانی) در اندازه طبیعی عرضه شده است، در حال تاخت برای نبردی که در پیش است پیش می رود، مسلح به نیزه ای است که قبضه آن در اندازه نسبی تقریباً به کلفتی مچ دست است، تیردانی در کنار ران راستش آویخته است، زینت گوی شکل تاج شاپور به نحوی چشمگیر از نشانها و سایر یادبودهایش در اینجا قابل شناسایی است. اما تمام تندیس با وجود اینکه از نظر حرکت خطوط طراحی کمبودی ندارد، با این وصف مبهم است و به نظر من بیشتر کاری ناتمام می رسد تا کاری که به دست انسان یا هوازدگی تدریجی دچار فرسایش شده باشد. هنرمند شاید کارش را هنگامی رها کرده باشد که دریافته است جنس صخره برای کار ظریف تر نامتناسب است. شکل حریفی که به احتمال زیاد می بایست به ضرب نیزه شاپور از پا درآید به نظر می رسد طراحی نشده است و از اسبش می توان فقط سر را در نقش برجسته ای ضعیف تشخیص داد. در میدان دیدی که بالای شکل پادشاه وجود دارد یک مستطیل در ابعاد کوچک قرار دارد که ظاهراً برای کتیبه ای ایجاد شده است ولی نمی توان ردی از حروف را روی آن تشخیص داد. قابل ذکر است که در کنار موریه، اوزلی و پرایس نیز که طرحی به جا گذاشته است که همراه با نقاشی آبرنگ کرپورتر می تواند تصویری تقریبی از اثر تاریخی به دست دهد. نویسندگان قدیمی عموماً نقش را به اوایل دوره ساسانی تاریخ گذاری می کنند. اوزلی حتی معتقد است که تصویر مربوط به شاپور است و حریف باید اردوان باشد. چون طبق گفته طبری به نظر می رسد که اردوان به وسیله شاپور کشته شده است. در نقش برجسته ری نیز با قضاوت روی پوزه اسب باید حمله متقابل خصم به حمله کننده در برنامه بوده باشد. به همین جهت نقش برجسته ری نیز یقیناً نمی تواند قبل از پایان قرن چهارم به وجود آمده باشد(فون گال، 1378: 50-49). برج و آرامگاه طغرل برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهر ری در استان تهران قرار دارد. این برج از آثار به جا مانده از دوره‌ي سلجوقیان است و در سال 1310 با شماره 147 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است. برج طغرل با مساحتی بالغ بر 48 متر مربع و ارتفاعی در حدود 20 متر و با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای افراشته، خودنمايی می‌کند که نمای داخلی آن به صورت استوانه است. این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع 4 متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود 1.5 متر تشکیل شده و دیوارهای بالای ارتفاع 4 متر به صورت تو خالی طراحی شده و وسط آن پلیکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمايی می‌کند که رابطی بین قسمت‌های تحتانی و فوقانی برج می‌باشد. درب‌ها و قوس‌های رازی که فشار فوق‌العاده‌ای را تحمل می‌کند و تو خالی بودن دیوارهای فوقانی به استحکام بنا کمک کرده و جنس خشت به کار رفته در برج که از زاج و خاک و سفیده‌ی تخم مرغ است بر استحکام آن می‌افزاید. از ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد این برج، کاربرد آن به عنوان یک ساعت آفتابی عظیم است. بدین صورت که شيارهای دور تا دور برج به گونه‌ای طراحی شده که با طلوع آفتاب در سمت شرق بنا، کم‌کم یکی از کنگره‌ها روشن می‌شود و آفتاب به درون آن می‌تابد. با گذشت نیم ساعت از طلوع خورشید، نصف کنگره روشن می‌شود و با گذشت یک ساعت از طلوع خورشید، یک کنگره به طور کامل روشن می‌شود. به همین ترتیب با گذشت دو ساعت دو کنگره و با گذشت سه ساعت سه کنگره روشن می‌شود، تا اینکه لحظه‌ای فرا می‌رسد که خورشید روی نصف النهار منطقه و در بیشترین ارتفاع خود از افق قرار می‌گیرد. در این هنگام خورشید دقیقاً بالای سر در جنوبی برج قرار می‌گیرد، زیرا درب‌های برج کاملاً شمالی – جنوبی بوده و روی نصف‌النهار واقع است. اختلافات فراوانی میان کارشناسان و مورخان درباره‌ی شخصیت مدفون در این بنا وجود دارد. عده‌ای آن را آرامگاه طغرل بیک سلجوقی می‌دانند و در مجمل‌التواریخ اینگونه آمده‌ است که « سلطان طغرل‌بیک شهر ری وفات رسید و تربتش آنجا برجاست ». مورخ نامی ترکیه، فارق سومر نیز محل دفن طغرل را همین مکان می‌داند. عده‌ای دیگر از نویسندگان این مکان را محل دفن خلیل سلطان از فرزندان تیمور لنگ و همسر او شادالملک در قرن پانزدهم می‌دانند. در کتاب جامع ری باستان تالیف حسن کریمیان نیز آمده‌ است که گروهی این بنا را منتسب به فخرالدوله می‌دانند. استاد سید محمد طباطبایی با توجه به تحقیقات مفصلی که پیرامون این اثر تاریخی و شخصیت مدفون در آن داشته‌ است این بنا را متعلق به ابراهیم الخواص می‌داند. پیکر محمد طباطبایی پس از مرگ در جوار این برج در سال ۱۳۷۱ به خاک سپرده‌ شد. قلعه گبری قلعهٔ گبری در جنوب شرقی شهر ری در شهرک علایی و محلی به همین نام واقع شده‌است و از جمله بناهای قدیمی است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش می‌رسد. این قلعه که مساحتی در حدود ۳۰۰۰ متر مربع دارد در دورهٔ ساسانیان ساخته شده‌است. برج و باروهای این قلعه در طی قرن‌ها به دلیل فرسایش تخریب شده و امروز تنها دیوارهای طولانی و مرتفع از خشت و گل بر جا مانده‌است. پیش از انقلاب، از این قلعه به عنوان کارخانه باروت سازی استفاده می‌شد و پس از مرگ صاحب آن، این قلعه در اختیار آستان عبدالعظیم قرار گرفت. از آن‌جا که فضای داخلی قلعه از اهمیت چندانی برخوردار نیست و به جهت مرتفع بودن دیوارها و قرار گرفتن این قلعه بر روی تپه، اکنون از آن به عنوان انبار استفاده می‌شود. مردآویج زیاری، بنیانگذار سلسله آل زیار (مرگ ۳۱۳ خورشیدی)، در این مکان دفن شده‌است. آتشکده بهرام تپه میل که به نام‌های آتشکده بهرام و آتشکده ری نیز شناخته می‌شود از جمله آثار دوره ساسانیان است و در نزدیکی شهر ری تهران قرار دارد در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر ری به سوی ورامین بر بلندای تپه‌ای پهناور در ۲ کیلومتری جنوب قلعه‌نو بخش کهریزک شهرستان ری بر فراز تپه‌ای بلند در روستای قلعه‌نو قرار دارد. بقایای کاخ یا بهرام چون روی دو پایه بزرگ بنا شده و از دور شبیه به میل است، به تپه میل مشهور شده است. جهت بنا به صورت شرقی و غربی است. در جبهه شرقی ایوانی با چهار ستون مدور بوده. بخشی از بنای آتشکده ری در زمان حمله اسکندر به ایران خراب شد و تنها قسمتی از بنای چهارطاقی و زیبای این آتشکده به صورت دو میل باقی ماند. بیشتر قسمت‌های غربی بنا از بین رفته، در بخش زیرین مجموعه یک راهروی کم عرض وجود دارد که سراسر طول بنا را طی می‌کند. مصالح به کار رفته در تپه میل عمدتا گل، خشت، لاشه سنگ و گچ است. این بنا و سازه‌های پیرامون آن نخستین‌بار در سال ‪ ۱۹۱۳‬میلادی توسط ژاک دومورگان فرانسوی مرمت شد و در سال‪ ۱۹۳۳‬توسط اریک اشمیت؛ باستان‌شناس آمریکایی مورد کاوش و حفاری قرار گرفت. نیزارهای اطراف تپه از وجود دریاچه‌ای حکایت دارد که در گذشته در این محل وجود داشته، ولی خشک شده‌است. بلندی تپه میل از سطح دشت اطراف ۱۸ متر است و حدود ۲۵ متر پهنا و ۲۰ متر درازا دارد. پیرامون این تپه بلند تپه‌های کم ارتفاع کوچکتر پراکنده شده که مشرف بر آنها قرار گرفته است. این مجموعه منطقه‌ای به وسعت ۸۰۰ در ۹۰۰ متر را شامل می‌شود. بر بالای تپه، بنای اصلی آتشکده در راستای شرقی غربی برپاست، طرح کلی بنا، تالار ستون داری بوده با دو ردیف ستون چهارگوشه سه تایی که عملاً به ۳ بخش تقسیم شده است. یک بخش مرکزی عریض‌تر و دو بخش جانبی کم‌عرض‌تر، ورودی اصلی تالار آتشکده در جبهه شرقی از طریق یک ایوان چهارستونی مدور که پایه‌های سر ستون‌های آنها در گوشه‌های شمال شرقی و جنوب به شرق ایوان برپاست. طرح کلى بنا به صورت تالار ستوندارى است که یک قوس میانى و دو قوس در طرفین دارد که از یک سو به قوس میانى باز مى‌شوند و از سوى دیگر با ورودى‌هاى کم‌عرض‌تر به راهروى باریکى راه مى‌یابند که این راهرو حالت رواق را براى قسمت‌هاى اصلى دارد. مهمترین ویژگى تزیینى بنا گچبرى‌هایى است که روى دیوارهاى تالار اصلى نقش بسته است و به سه دسته تقسیم مى‌شوند: طرح هاى هندسى که گاهى خود نیز نقش اصلى را در برمى‌گیرند و طرح‌هاى حاشیه‌اى شامل نقش‌هاى هندسى که این طرح‌ها بیشتر به عنوان قابسازى یا حاشیه براى نقش هاى اصلى به کار رفته است. طرح‌هاى گیاهى که با الهام از طبیعت روى گچ نقش بسته است. این طرح‌ها که به صورت انتزاعى نشان داده شده مبتنى بر عادات و عقاید دینى آن زمان است. حیوانات نیز از نظر طراح گچبرى‌ها دور نمانده‌اند . آنچه در حال حاضر باقى است نقش یک ماهى است که بسیار طبیعى به نظر مى‌رسد. تپه میل (آتشکده بهرام) در سال 1334 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 407 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. دژ رشکان دژ رشكان در چهارراه خط آهن و بر بالاي كوهي استوار است كه از جمله دژهاي محافظ ري در چهار سوي شهر، به حساب ميآيد. دژ رشكان با ساختاري متشكل از لاشه سنگ و ساروج‌، متعلق به دوره اشكانيان است‌. اين دژ گذشته با انتساب به فخرالدوله ابن ركن الدوله ديلمي‌، فخر آباد ناميده مي‌شد. فخرالدوله اين دژ را كه در جريان فتح ري به دست مسلمانان ويران شده بود، مرمت كرد. در اين قلعه كاخ‌ها، اموالي گران‌بها و اسلحه خانه‌هايي وجود داشت‌. بخش‌هاي اصلي قلعه تا زمان قاجار نيز بر جا بود، اما امروزه قسمت اعظم آن تخريب شده است‌. ديوارهاي غربي اين دژ داراي سوراخ‌هايي براي تير وكمان است‌. بازار تاریخی ری بازار تاریخی ری از جمله آثار دوره صفویه است و در شمال بقعه حضرت عبدالعظیم(ع) قرار دارد این بازار متشکل از دو راسته بازار است که در محل تلاقی خود تشکیل یک چهار سوق را می‌دهد. بازار ری دارای ساختاری متشکل از آجر، خشت و گل است. بازار تاریخی شهرری در امتداد شمالی جنوبی صحن حضرت سیدالعظیم(ع) قرار گرفته است. میانه بازار چهار سوقی با پوشش گنبدی تشکیل می‌دهد که از غرب به راسته کاروانسرا دو قلو و از شرق به میدان کوچک متصل می‌شود. این بازار به به دستور امیرکبیر بازسازی شد. بعدها بنای بازار توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با مشارکت بازاریان مورد مرمت قرار گرفت. این مرکز تجاری در انتهای خیابان حضرت عبدالعظیم(ع) واقع شده است و اجناس مختلف و سوغاتی‌های رنگارنگش حال و هوای مسافران و زائران را به طور حتم دگرگون خواهد کرد. این محل از قدیم الایام یکی از مراکز فروش ادویه، داروهای سنتی و کالاهای تجاری بوده که توسط بازرگانان از طریق جاده ابریشم وارد ری می‌‌گردید. ادویه و داروهای گیاهی هنوز از مهم‌ترین محصولات این بازار است. بیشتر اجناسی که در این بازار به فروش می‌رسد نقره جات، سجاده‌ها و لوازم مورد نیاز حجاج و داروهای گیاهی است. تعدادی از مغازه‌ها نیز به فروش پوشاک و لوازم خوراکی از جمله انواع سوهان، گز و آب نبات‌های رنگی اختصاص دارد.




تعداد بازدید از این مطلب: 1372


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* خواص مويز * مش یا روشن کردن موی سر در منزل * ده دلیل برتری اندروید بر iOS * فرستادن اس ام اس بدون افتادن شماره. * طرز تهیه تاگوی میگو * سوفله پرتقال، یک دسر متفاوت فرانسوی * طرز تهیه موس نارگیلی یک دسر مقوی * کاهش وزن با نوشیدن آب گرم بعد از هر وعده غذایی * طرز تهیه ماهى و سبزيجات در فر برای شب عید * ترفندهایی برای استفاده مجدد از وسایل دور ریختنی * طرز تهیه ی سوپ ماست * مقاله ای در مورد عفاف وحجاب * یک تقویت کننده عالی برای ابروهای تان درست کنید * خواص دارویی بنفشه معطر * خورش آلو مرغ، برای مجالس رسمی * بوستان نهج البلاغه * تهیه ی شیرینی تر در کمترین زمان * در شب سال نو زیباتر به نظر برسید * خواص دمنوش گل پنیرک * اعمال روز پنج شنبه * خواص انبه * اسامی قرآن در قرآن و احادیث نبوی * خواص توت * فرق دست نویسی و تایپ در اطفال * طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد * زولبیا و بامیه * چگونه استعداد کودکان خود را بشناسیم * کسب و کاریی با حاشیه سود 400% * امگا3 و تاثیرآن بر چشم * ۱۰ نشانه جدی برای انواع سرطان! * لیموناد توت فرنگی * اس ام اس چهار شنبه سوری (1) * انبه و خواص درمانی اش * با این آموزش از سرقت اطلاعات خود محافظت کنید * شاخه های هفتگانه درخت شهوت وآثار آن * دسر برنج و نارگیل * هلو * 5خوراکی برای شادابی بیشتر * خواص گوجه فرنگی * برج آزادی تهران * ۷ مرحله بالا بردن امنیت شبکه‌های Wi – Fi * طرز تهیه سالاد ۷ رنگ با تزیین گوجه فرنگی * طرز تهیه ی خورشت قرمه سبزی * پنج خطای شناخته شده در مصرف سیر * طرز تهیه چای وانیلی با یخ * آنچه در باره آدامس باید بدانید * طرزتهیه پای سیب دسر خوشمزه * سنگ کلیه ودرمان آن * عرق کاسنی و خواص آن * جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره * آیا شرایط جوی می تواند بر بدن تاثیر بگذارد؟ * ۱۵درمان خانگی برای آفتاب سوختگی * صبری که عادی نبود! * چگونه شل شدن و افتادگی پوست را درمان کنیم * کسانی که زیاد آرایش میکنند چه ویژگی شخصیتی دارند؟ * چشمه ی غربال بیز * شیرینی پنیری خامه ای توت فرنگی * فضیلت و اعمال ماه رجب * یاس کبود (شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام) * چگونه دوستی را به ازدواج تبدیل کنیم؟ * استرس\" عامل افزایش بروز \"آلرژی\" * زنان ورزشکار و تغذیه ی مناست * خواص کنجد * لیموناد صورتی با تکه های ژله * 5 کاری که نباید با گوش ها کرد * پیامک های تولد حضرت علی (ع) * هات چاکلت فندقی * این مرد فقط ۵ دقیقه حافظه دارد! * سوپ سیب و کلم بروکلی * خواص بادام زميني