>> >> >> آشنایی با 16 خاصیت فوق‌العاده اسفناج

آشنایی با 16 خاصیت فوق‌العاده اسفناج

آشنایی با 16 خاصیت فوق‌العاده اسفناج


نام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار دشواری است. با این همه چند دلیل اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد باید اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانیم. اسفناج اسفناج جزو آن دسته از مواد غذایی است که چندان مورد توجه بسیاری از ما قرار نگرفته است. شاید بتوانیم روزهایی را به یاد آوریم که بسیاری از مادربزرگ‌های ما از این سبزی در تهیه غذای خانواده استفاده می‌کردند، اما متأسفانه کم‌کم از تأثیر این سبزی در برنامه غذایی ما کاسته شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را در سبد غذایی خانوار بیابد. در این میان، شاید آگاهی از ویژگی‌های ارزشمند اسفناج بتواند به توجه بیشتر به آن کمک کند. نام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار دشواری است. با این همه چند دلیل اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد باید اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانیم. 1-فیبر زیادی دارد اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود. 2-با سرطان مبارزه می‌کند پژوهش‌ها نشان داده فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات می‌شود. یک پیمانه اسفناج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است که نه‌تنها برای برخی از بخش‌های بدن نظیر پوسته‌های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده‌ای بسیار سودمند است، بلکه یکی از مواد ضروری برای گلبول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت‌هاست 3-خاصیت ضدالتهابی دارد نئوگزانتین و ویولاگزانتین از جمله مواد ضدالتهاب موجود در اسفناج است که نقش مهمی در کنترل التهابات ایفا می‌کند. این مواد به وفور در اسفناج یافت می‌شود. 4-حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست. 5-برای فشار خون مفید است مطالعات دانشمندان نشان داده است پپتیدهای موجود در اسفناج با جلوگیری از فعالیت برخی آنزیم‌ها سبب کاهش چشمگیر فشار خون می‌شود. 6-دوست بینایی انسان است دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به میزان زیاد در اسفناج موجود است که از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در برخی سالمندان روی می‌دهد، محافظت می‌کند. 7-سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد یک پیمانه اسفناج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است که نه‌تنها برای برخی از بخش‌های بدن نظیر پوسته‌های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده‌ای بسیار سودمند است، بلکه یکی از مواد ضروری برای گلبول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت‌هاست. اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود 8-طراوت پوست را حفظ می‌کند حجم زیاد ویتامین A موجود در اسفناج به سلامت پوست کمک کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تأمین می‌کند. به این شکل، این ماده برای مقابله با پسوریازیس، آکنه و حتی چین و چروک پوست نیز سودمند خواهد بود. 9-استخوان‌ها را تقویت می‌کند یک پیمانه اسفناج، مقادیر زیادی ویتامین K دارد که می‌تواند از فعالیت زیاد استئوکلاست (سلول‌هایی که سبب تخریب استخوان‌ها می‌شود) جلوگیری کند. همچنین این ویتامین به ساخت استئوکلسین پروتئینی که برای حفظ تراکم و مقاومت استخوان‌ها ضروری است کمک می‌کند. مصرف یک پیمانه اسفناج تازه یا یک ششم پیمانه اسفناج پخته، حدود دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می‌کند. ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج برای استحکام استخوان‌ها دارای اهمیت اساسی هستند. 10- ساز و کار کلسیم در بدن را تنظیم می‌کند ویتامین K یکی از اجزای لازم برای شکل‌گیری فرآیندی است که از رسوب کلسیم در رگ‌ها و در نتیجه تصلب شرایین‌ها و نیز بیماری‌های قلبی و عروق جلوگیری می‌کند. 11- از سیستم عصبی حفاظت می‌کند ویتامین K فراوان در اسفناج به ساخت پوشش اطراف عصب‌های موجود در بدن کمک می‌کند. این پوشش نقش مهمی در حفظ سیستم عصبی بدن انسان دارد. 12-سرشار از ویتامین‌ها است این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله A، K، D و E بوده و حاوی مواد معدنی خوبی نیز هست. 13-منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است به گفته پژوهشگران، اسیدهای چرب امگا 3، می‌توانند از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها، محافظت کنند. 14-بدن را قلیایی می‌کند. دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به میزان زیاد در اسفناج موجود است که از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در برخی سالمندان روی می‌دهد، محافظت می‌کند 15-کلسترول خون را پایین می‌آورد. 16-خواص مفید خود را به مدت طولانی حفظ می‌کند تحقیقات نشان داده حتی نورهای مصنوعی که در فروشگاه‌ها بر روی کیسه‌های پلاستیکی حاوی اسفناج‌ها می‌تابند در واقع به حفظ برگ‌های آن در برابر فاسد شدن کمک می‌کنند و این نشان می‌دهد اسفناج از لحاظ متابولیکی به مدت طولانی فعال و تازه است.




تعداد بازدید از این مطلب: 995


آخرین مطالب مشابه

 دنیای ایرانیان
مطالب برگزیده
* طرز تهیه شیرین پلو * کوه عقاب * چرا آب میوه ها مضر هستند؟ * ته چین قارچ؛ یک ته چین جدید * اس ام اس های عاشقانه ی عید نوروز * آنچه در باره آدامس باید بدانید * نکات تغذیه ای ویژه ماه مبارک رمضان * برگشت موهای راکد به موهای سالم * طرز تهیه شیرینی نارگیلی * تلاش محققان ایرانی برای درمان ضایعات عصبی با فناوری نانو * اعمال و دعاهای روزهای ماه رمضان * خواص مويز * انگور * خواص گل ختمی * استاتوس های طنز و خنده دار فیسبوک(2) * عشق, صبر و گذشت * پارک ژوراسیک * جایگزینهای مناسب برای داروهای شیمیایی * در شب سال نو زیباتر به نظر برسید * دستگاه بستنی ساز سنگ سرد * فواید زنجبیل برای سلامت * خواص تمشک و فواید فوق العاده آن * دعای روز شنبه * نکاتی درباره سلامت مردان * شخصیت شناسی افراد بر اساس گروه خونیشان * خواص تخمه آفتابگردان * اس ام اس خنده دار(1) * طرز تهیه چای وانیلی با یخ * جملات عاشقانه و احساسی(1) * سخنان زیبا و آموزنده بنجامین فرانكلین * چگونه شل شدن و افتادگی پوست را درمان کنیم * بازار اردبیل * آلوئه ورا و خواص گیاه آلوئه ورا * چرا خون دماغ میشویم؟ * نکاتی که به کودکان برای ایمنی بیشتر باید یاد داد * طرز تهیه عدس پلو مجلسی * تخمه‌ی کدو * خواص انجير خشك * درکه تهران * طرز تهیه یخمک هندوانه یک دسر تابستانی * معنی علائم روی برچسب مواد غذایی * طرز تهیه ران کبابی با گوجه گیلاسی * با اصول اولیه رنگ کردن مو آشنا شوید * راهنمای کلی و مفید برای خرید لپ تاپ * زیباترین الگوی یک زندگی آسمانی * دلایل کبد چرب در جوانان * سوپ کلم * طرز تهیه باقلوای یزدی با خمیر یوفکا * خواص كشمش * اعمال مخصوصه ماه شعبان * راز های روان شناسی در مورد آقایان… * فضیلت و اعمال ماه رجب * شش ویژگی iOS 7 که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید! * چربی خون و راه های کاهش * طرز تهیه سالاد مرغ و نخود * بدون رژیم های غذایی سخت وزن تان را کاهش دهید * شیرینی کاسترد بی تخم مرغ * اثرات ام اس بر بینایی * بهترین لاغر کننده های دنیا * اعمال مشترکه ماه شعبان * بی خوابی * مکان های دیدنی تهران * طرز تهیه رولت ساده * طرز تهیه کیک بستنی شکلاتی * نوشیدنی مخلوط * طرز تهیه خورش کلم بروکلی * چربی ترانس یا اشباع شده؟ * موس بلوط دسر ژلاتینی شیک * قفل کردن صفحه کلید بدون نرم افزار * فشار خون و دیابت شایع ترین دلایل نارسایی کلیوی